1. Forum
  2. Min træning
  3. Mit Træningsprogram
  4. Et godt sjippe program for begynder?

Et godt sjippe program for begynder?

C123

C123

165 indlæg
  • Skrevet

Hejsa. 2 spørgsmål: Jeg er en aktiv løber, kan løbe 5 km i strej på godt og vel 20 min. MEN MEN, nu hvor vinter dagene er kommet og jeg er begyndt i gymnasiet, har jeg hverken energi eller tid til at få løbet. Jeg er næsten alle ugens dage først hjemme lidt i 4, og omkring der begynder min "kl 15-træthed" at snige sig ind. I sommer dagene løbte jeg bare efter kl 18, men det kan jeg jo ikke mere, fordi det bliver så hurtigt mørkt. Øv øv.
Det er faktisk lidt over en uge siden jeg fik løbet de 5 km i strej, andre gange har jeg været nød til at gå et par skridt, ikke fordi jeg har fået sidestik eller noget, simpelthen bare pga min manglende energi.

Mit spørgsmål er så om jeg kan erstatte sjipning med løb? Altså jeg vil måske stadig løbe i weekenderne, hvor jeg kan løbe om formiddagen, men i hverdagene, kan jeg så "nøjes" med at sjippe?

Jeg har netop lige i dag fået skaffet mig et sjippe tov, og er ret spændt på det. Mit nr. 2 spørgsmål er så; Har i et godt program til en nybegynder med sjipning? Et enkelt program kunne være dejligt Laughing 

  • Skrevet

Øv, ja, det er irriterende at det begynder at blive mørkt så tidligt, og ofte er det også dårligt vejr. Og så er det bare umuligt at overtale sig selv til at løbe. Jeg synes at det er en god idé du har fået med at erstatte med noget andet for at holde formen ved lige, så du løber når du har mulighed for det, men uden at miste konditionen i pauserne.

Jeg gør selv noget lignende, dog uden sjippetov (det er bøvlet hvis man bor på landet og ikke har en terrasse, eller hvis loftet i stuen er for lavt). Jeg sætter noget meget rytmisk musik på (i øjeblikket er det Bela Fleck, som er instrumental med banjo osv., men med virkelig meget gang i den), og så hopper jeg simpelthen eller løber på stedet. Det bliver sådan en blanding af hop og aerobic, hvor jeg også laver høje knælæftninger og svinger med armene, og min puls ligger på ca. 60% af HRR. Det gør jeg så i 45-60 minutter, og det giver godt nok sved på panden og meget ømme lægmuskler dagen efter. Husk gode sko eller en måtte under dig. Jeg gør det foran et vindue (men et spejl ville være bedre), så jeg kan se om jeg er energisk nok (det giver bare noget at se sig selv!).

Jeg ved godt at det ikke er det samme som at sjippe, men det ligner. Jeg starter med lidt opvarmning, og så fyrer jeg den bare af, og de sidste 2-3 minutter køler jeg lidt ned. Når jeg så standser strækker jeg ud, og så har jeg den gode samvittighed på plads! Laughing

Jeg tror bare at du skal prøve dig frem, start langsomt, og husk at det er lidt nogle andre muskler du træner i forhold til løb, så måske vil du føle at din løbeform ikke bliver bedre, og måske en smule dårligere, men det er helt sikkert bedre end ingenting. Og husk at spise noget, så du ikke går kold med trætheden, som dog også er årstidsbestemt.

Held og lykke!

Lene

karin thrane

karin thrane

8 indlæg
  • Skrevet

Ja det kender jeg også. Hold op det er ikke nemt at komme ud.Jeg bruger stepmaskine de dage jeg ikke kommer afsted,det virker godt for mig. Held og lykke med tovet