1. Forum
  2. Min træning
  3. Halvmaraton
  4. Halvmarathon og styrketræning

Halvmarathon og styrketræning

  • Skrevet

Jeg overvejer at følge træningen i det nye nummer af i form så jeg kan løbe halvmarathon til september. Jeg er vant til tung styrketræning 2 gange om ugen, hvor ben og balder trænes godt igennem. Jeg løber, cykler el. lign. 2 dage om ugen udover styrketræningen. Jeg er i tvivl om jeg kan klare både tung styrketræning og løb 3 gange om ugen (iflg. programmet) - og hvornår er det bedst at holde hviledagene?

Jeg har haft problemer med mit knæ (springerknæ) i lang tid, og det er nu så godt at jeg kan træne ca. 4 gange om ugen... Og jeg vil selvfølgelig helst ikke have tilbagefald. Har I nogle gode råd?

mtenm

mtenm

86 indlæg
  • Skrevet

Hej Pernille

Jeg vil mene at du bør bibeholde din styrketræning 2 gange om ugen, set i lyset af din knæproblematik. Du bør specielt fokusere på at styrke omkring knæene, lårets for- og bagside! Eksentriske øvelser med tung belastning kan også være godt mod springerknæ - har du haft fys inde over?

Du kan godt ligge en styrketræning i forlængelse af din løbetur (efter den letteste træning) en af dagene og så en selvstændig styrke dag hvor du har energi til at køre lidt tungere. Restitutionsdagene er som du selv siger også lige så vigtige!