1. Forum
  2. Min træning
  3. Halvmaraton
  4. Halvmarathon i Rwanda, 1567 m over havet!?

Halvmarathon i Rwanda, 1567 m over havet!?

naja spanner

naja spanner

7 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret

Jeg vil gerne spørge om der er nogen som har erfaringer med at løbe højt over havoverfladen? 

Jeg bor i Burundi, Central Afrika. Inden vi flyttede hertil i sommer 2009 løb jeg tit og tæt i Kbh, men aldrig længere end 15 km. Jeg blev syg umiddelbart inden Nike Halvmaraton 2009, som jeg ellers trænede op til. Nu har jeg besluttet at jeg gerne vil løbe halvmaraton i Kigali, Rwanda den 23. maj 2010.

Jeg løber hjemme i Burundi 3-5 gange om ugen, men er virkelig blevet overrasket over hvor hårdt det er i forhold til i Kbh. Vi bor oppe på et bjerg, her er næsten kun stejle gader, stejlt op og stejlt ned. Burundi ligger 750 m over havoverfladen og kl. 6 om morgenen er det 27 grader varmt. Jeg kæmper for at komme op over 5 km løbedistance, og kan ikke helt se hvordan jeg skal komme op på 21 km.

Nu har jeg lige opdaget at Kigali ligger 1567 m over havoverfladen! Kigali er også rimelig bakket, men jeg har ladet mig fortælle at de forsøger at lægge ruten så fladt som muligt.

Jeg har downloadet løbeprogrammet her på siden 'Fra 5 km til Halvmaraton på 11 uger', er rimelig fortrøstningsfuld, men vil gerne høre om der er nogen som har erfaring med sådanne løbebetingelser og gode råd til træningen, både hvad angår træning og kost. Her er ikke det store udbud af kosttilskud med rå mængder af frugt, grønt, fisk og rødt kød. 

Alle tips, idéer og opmuntringer modtages med kyshånd. 

 

Mvh Naja Spanner, som vist nok er gået lidt i panik!

lea brank soemod

lea brank soemod

41 indlæg
  • Skrevet

Super sejt med løb i højderne!! Men hårdt, jeg ved ikke så meget om det med der er vel en del mindre ilt i luften så det er ikke så mærkeligt at det er hårdt!

Jeg tror meget af det er tilvænning og hvis du til daglig bor og lever  i samme højde som du træner kommer det vel i løbet af et par uger! Har du mulighed for at træne hvor der er lidt fladere? Du kan jo evt vælge at løbe intervaller her og så spare lidt af kilometerne på det stejle?

Har du været i højden siden sommeren 2009? 

Hilsner Lea Smile

  • Skrevet

Hej Naja

Det lyder som lidt af et projekt du har givet dig i kast med.

Umiddelbart tænker jeg at du kan få mest ud af din træning ved at stå tidligt op, inden det bliver alt for varmt. Forslaget ovenfor om at løbe intervaller frem og tilbage på de flade stykker du måtte kunne finde, synes jeg er en rigtig god idé! Det kan dog nok ikke erstatte alle dine lidt længere ture, men er en rigtig god måde at booste iltoptagelsen på.

Har du adgang til at træningscenter med løbbånd? Så kunne du måske i mangel af bedre tage en af ugens lidt længere ture her?!

Mht til kost kan du måske finde nogle brugbare artikler her: http://iform.dk/traening/maraton/maraton-spis-og-drik-dig-til-resultater 

http://iform.dk/kost/kost-og-sundhed/hvor-meget-protein

og artiklerne linker til mange flere

Håber du kan bruge det!

God weekend

/IdaSmile

 

naja spanner

naja spanner

7 indlæg
  • Skrevet

Hejsa

Tak for jeres inputSmile. Jeg står op så tidligt som muligt og løber, men det bliver først lyst kl 6 og af hensyn til sikkerheden kan jeg ikke løbe i mørke. Men problemet er at jeg i hverdagen så kun har knap en halv time til at løbe, da dagen skal igang. Og senere på dagen er det simpelt hen for varmt. Interval på flade stykker, ja det kan jeg gøre i weekenden, så kan jeg løbe langt nok væk til at finde noget fladt. Løbebånd er en god ide, jeg har set ét nede i byen, jeg tror også at der er aircondition dernede. Så kan jeg måske også få lidt interval træning ind på båndet. Bakketræning behøver jeg vist ikke dér! 

Jeg kommer ud på de længere ture i weekenden, og nu skal vi 10 dage på ferie til Kigali, så kan jeg prøve at løbe der og se hvor hårdt det er i forhold til her. Der er markant køligere men jo altså også tyndere luft, så det er jeg spændt på at se forskellen. 

 

Jeg klør på. Endnu engang tak for input.

 

Mvh Naja