1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. Vægttab - Hvordan undgår jeg at tage på igen

Vægttab - Hvordan undgår jeg at tage på igen

emma998

emma998

1 indlæg
  • Skrevet
Hej :D Jeg er 18 år gammel, og jeg vejede inde mit vægttab 58 kg, og efter nu 2 måneder vejer jeg 52,9kg. Dog vil jeg gerne begynde igen at kunne spise sammen med min familie i ny og næ eller spise en flødebolle en gang i mellem. Problemet er, at måde jeg har tabt mig på er ved at spise ca. 500 kalorier om dagen. Jeg ved godt det er forkert, men det er det eneste der har virket for mig. Bare jeg spiser 700 kalorier tager jeg mellem 100-300 g på næste dag, og derfor er jeg bange for jeg vil tage hele min vægt på igen når jeg spiser normalt igen. Er der nogen måde jeg kan forhindre det på? Nogle gode råd? Vh. Emma
Bischa

Bischa

2 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Hej Emma Det er virkelig en lav kalorie kost du har fået sat dig selv på der. 500 kcal er meget lidt mad ja selv 700 er meget lidt mad, og det er meget svært, hvis ikke umuligt, at få de nærings stoffer du har brug for, og alt efter hvor aktiv og høj du er burde dit mål være at komme op at spise mininmum 1500 kcals men nok nærmere 2000-2300 kcal om dagen. (Jeg håber på en måde du har tracket /udregnet din mad / dine kcalorier forkert og ikke kun indtager 5-700 kcal om dagen, så hvordan tracker du? Måske et eksempel på hvad du spiser på en dag? ) Og måske skal du acceptere at tage måske lidt på, hvad kunne være acceptabelt at tage på feks? 500g? 1 kg? Først vil jeg anbefale dig at, selvom du måske gerne 'må holde øje med vægten', men så også acceptere at den kan svinge 1-2% op eller ned og at det er helt normalt og naturligt (1-2%med din vægt er Ca 500g - 1,1 kg) og alt efter hvad tid på dagen du tager vægten, hvis det er et andet tidspunkt end det første om morgenen efter toilet besøg, kan den svinge endnu mere , tager man den feks efter man har drukket en halv liter væske (500g) eller spist et stort måltid selv en 500 g salat feks, vil man veje det(500g - eller hvor meget man nu har indtaget) mere, og det kan komme an på tid på måneden (og din menstruelle cyklus) og hvilken mad og hvor meget væske mv. du har indtaget. Men ellers vil det være bedre at du holder øje med hvordan du ser ud, evt mål eller hvordan dit tøj passer. For din sundheds skyld både fysisk, men også psykisk,( på den lange bane kan lave kcalorier potentielt Fucke med din psyke) skal du arbejde på at få dit kcalorie niveau op og Reverse dieting er potentielt svaret En YouTube video jeg vil anbefale om det hvis du har det ok med engelsk https://youtu.be/5x0AKkyHSCc (det ser ud som om links ikke virker 🙄men du kan nok copy paste det...😉) Ellers søg på YouTube efter : Fit and nerdy How to reverse diet 4 steps to speed up your metabolism Måske er hendes: How to fix your damaged metabolism 8 steps to a faster metabolism Også interessant for dig, ikke at jeg tror du har 'damaged metabolism' men den give lidt et indblik i hvor lavt 500-700 kcalorier er (fordi hun nævner hvor lavt 1200 kcalorier..😬😜) hun taler lidt hurtigt men præsenterer det ellers ret godt, IMO. 50-100 kcal øgelse om ugen, Hvis du har lavt protein indtag så arbejd på at få det op, i videoen anbefaler hun 1 g pr lbs/pund Dvs= Ca 2,2 g protein pr kg krops vægt så for dig ligenu er et ideelt indtag 104g om dagen, men det er af rimligt gode grunde svært at nå med et indtag på 500 kcal... Minimum minimums indtag af protein og nærmest kun 'acceptabelt' hvis du ikke træner el motionere vil være 1 g protein pr kg kropsvægt. Men jeg vil gerne give mere uddybende og mere 'personligt svar' . Men har brug for lidt mere info fra dig Din højde og dit alm daglige aktivitets niveau og hvor meget du træner og hvis du ved det evt. eller har en ide om det gerne din ca fedt % Mvh Bischa