1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. Taber mig ikke!

Taber mig ikke!

Kristina Stensgaard

Kristina Stensgaard

28 indlæg
  • Skrevet

Ved godt at der er flere af disse indlæg, men jeg er simpelthen så frustreret. Jeg har gennem de sidste 4 mdr forsøgt at tabe mig uden held. Jeg er 167 cm og vejer pt 66 kg. Jeg vil gerne tabe mig 6-8 kg. Jeg begyndte derfor for 4 mdr siden at dyrke motion. Efter 2 mdr hvor der ikke skete noget, begyndte jeg at se på min kost. Herefter kørte jeg ca 3-4 uger med en kost på 1.500 kalorier.

 

Da jeg stadig ikke tabte mig (end ikke 1 gram) blev jeg desperat. Så de sidste 14 dage har jeg styrketrænet 4 gange i ugen, løbet 4 gange i ugen. Der udover er jeg startet på måltidserstatninger. Derfor får jeg 1.000-1.200 kalorier om dagen. Efter 14 dage har jeg stadig ikke tabt mig, og min vægt står på 66 som den gjorde da jeg startede alt det her. Jeg er simpelthen så frustreret, og er lige ved at give op. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at tabe mig?

nicklas buch

nicklas buch

2 indlæg
  • Skrevet

Hej Kristina, jeg kan skam godt forstå din frustration. Jeg er en fyr på 22 år. 173 høj. Vejer 72.4 KG. Jeg plejede nok at indtage 2000 kalorier om dagen, og drak i hvert fald over 14 genstande om ugen. Nu har jeg kvittet alkohol i snart 3 uger, har kun indtaget max 1300 kalirier om dagen, jeg har dyrket sport, og alligevel står min vægt på det samme. Det eneste man kan sige ved dig er, at når man styrketræner, så øges din muskelmasse jo, og derfor kan du have tabt dig i fedt, og taget på i muskler, men ja, det er virkelig bare forfærdeligt, når man føler vægten lyver :o

SugarBunny

SugarBunny

78 indlæg
  • Skrevet

Først smider du vægten ud og lytter til dit målebånd! Jeg har lige tabt 6cm om livet, og vægten har stort set ikke rørt sig :(

 

Jeg har været igennem det samme som dig, kunne simpelthen ikke tabe mig ligemeget hvor meget jeg trænede og talte kalorier. Så stødte jeg på 8:16 kuren (en faste kur som 5:2) og den virker :D

 

Nogle gange skal man åbenbart bare prøve nogle helt nye vaner! :D

sabine_tollgaard@yahoo.dk

[email protected]

15 indlæg
  • Skrevet

Hej Kristina,

JA (!) der er virkelig (!) mange (!) tråde/indlæg omhandlende samme - jeg har svaret i een tråd meget denne alike - så derfor kommer der nok noget copypaste (til dem, der nu måtte spotte samme sætningsform).

Før jeg smider (lidt for mange) bogstaver ud, så tænker jeg, du skal gøre op med dig selv om, hvorvidt det er 6-8 kg på badevægten, du ønsker at tabe .... eller om det reelt set er din fedt%, du ønsker nedadgående - hvor et badevægtstab på 2 kg måske er helt OK, fordi din leanbodymass dikterer andet... Personligt kan jeg tabe mig 3 kg på 2 dage - ligeledes kan jeg tage 3 kg på på 2 dage - det hedder væske. Er jeg så glad nu? .... Næææh, egentlig ikke!

Du skriver, at du for 4 mdr. siden begyndte at dyrke motion. Hvilken? Plus, du antyder, at du ikke havde fokus på dit kostindtag (før nu). Det skal først understreges, at man kan dyrke nok så meget motion - men hvis man spiser x antal kcal som tilsvarer dét tal, som man har forbrændt, jamen så taber man sig ikke. Ydermere tænker lidt for mange - jeg kan kun tale på mit eget køns vegne - kvinder, at et smut i fitness gør alverden. Jeg er ked af at sige det, men at opvarme på løbebånd med en løbetur på 10 min. hastighed 8 og noget turnus på maskiner med lavvægt - det gør vitterligt ingenting. (<- dermed ikke sagt, at det er sådan, du har gjort, men dette ser jeg ALT for ofte!)
Endeligt skal det også understreges, at der er forskel på, om du får e.g. 2000 kcal fra kulhydrat, fedt el. protein. Det er evidensbaseret, at køres der en SUND (!) kost på LCHF (LowCarbHighFat) i stedet for en "almindelig" kost med jævnt mange kulhydrater - begge med ens kalorieantal - så taber man sig lettere og ser mere lean ud som lchf-delen. Hvordan spiste du?

Kroppen er således konstrueret, at denne har et basalstofskifte defineret som følgende:

Basalstofskiftet er defineret som det energiforbrug, der er, når et menneske er totalt afslappet både fysisk og psykisk, har fastet i 12-18 timer og befinder sig ved en behagelig temperatur.

Dette skal bl.a. læses som, at det er de nødvendige kcal for at din krop (organer etc.) kan fungere. Jeg har beregnet dit til 1469 kcal - som liggende - slet ikke taget højde for, om du står op, cykler, går i skole etc. Leger vi, at du sidder op i 24 timer, så heller det nødvendige antal 2150 kcal ca. Det er SÅ vigtigt (!) at man får dette antal kcal - og det er mig en GÅDE, at NUPO/Nutrilet etc. kører speed-diæter med 1200 kcal velvidende, at dette er usundt for den menneskelige organisme.

Kroppen er heldigvis (!) opbygget således, at denne pr. automatik (med mindre man fejler noget ret slemt) går i "forsvarsmode" (fastemode) og tilpasser sig det antal kcal denne får. For at gøre en lidt længere historie kort:

når du sætter dit kcalantal ned, vil du IKKE bibeholde din forbrænding, som du har ved dine nuværende 66 kg. Det betyder, at du pt. kan spise x antal kcal - vi leger bare med 2000 kcal - uden at du tager på grundet din krops indre ligevægtssystem. Taber du sig ned på 62 kg, vil dette tal ligeledes dale. Dette er værd at have for øje, når man taber sig, for så kan man vitterligt ikke spise ligeså meget som før (som udgangspunkt).

 

Jeg synes, det er for hurtigt, du konkluderer, at du ikke har tabt dig på de 1500 kcal (3-4 uger). Antager vi, at du ved den nyeste vejning havde indtaget virkelig mange kulhydrater dagene op til, så vil du pr. automatik have bundet en del mere væske i kroppen (salt og kulhydrat binder langt lettere væske. Dette betyder bl.a. for mig - som kører low carb kost - at vejer jeg mig dagen efter/to dage efter en carbload, så er min vægt skudt 3 kg op.. og nej, det er ikke fedt).

For at tage fat i kcal-issuet igen. Antog vi, at du slog dit kcalantal ned på 1500 kcal fra 2000 kcal - så burde du tabe dig... MEN, din krop går da i forsvarsmode og tilpasser sig de 1500 kcal. Det betyder, at du stopper med at tabe dig. Hvad skal man så? Jo, cutte yderligere. 1300 kcal, så taber du dig videre. Din krop går i forsvarsmode, du stopper med at tabe dig. Etc. etc. Det er en ufattelig ond cirkel og svært ufordelagtig på alle leder og kanter! (Det er bl.a. derfor, at speed-kure som NUPO (disse er vist 1200 kcal) kun hjælper i starten, men så snart individet begynder at spise normalt, tager personen det hele + ofte mere på igen - hvor 'mere' er fedt).

Jeg citerer fra iforms hjemmeside:

"En traditionel slankekur giver et hurtigt vægttab. Men når kuren ophører, tager man på igen - denne gang lidt mere end før kuren. Forbrændingen falder i takt med, at man spiser mindre, medmindre du samtidigt øger dit fysiske aktivitets niveau.

En slankekur på en måned er hård ved kroppen. For stofskiftet daler, når man spiser for lidt og ikke samtidigt bevæger sig mere. Efter kuren tager man på igen - men de nye kilo er primært fedt, og det betyder, at stofskiftet daler. Det er meget mere effektivt at lægge sin kost om og begynde at bevæge sig mere!"

Konklusion herpå: cut i kcal, det er sgu dumt. "Reducer" hellere ved øget motion... og... STOP MÅLTIDSERSTATNINGER. Virkelig. Jeg kan ikke understrege det nok.

Dengang jeg startede med at træne, trænede jeg nok 5 gange om ugen. To gange hold (bodyfit/MBL/stram op). Hver dag. Og der skete ikke en fløjtende fis på vægten. Jeg er bekendt med, at 1 kg muskler vejer ligeså meget som 1 kg fedt. Men "størrelsen" på klumpen er væsentlig mindre for muskler end for fedt. Dog vil jeg mene, at jeg heller ikke så en kropslig forandring ifht. vægt-muskel fordeling. 5 måneder og der skete ikke en døjk. Herefter begyndte jeg at træne med tunge (!) - altså, vi taler virkelig tunge vægte - og SÅ skete der ellers noget. I og med min muskelmasse blev øget, fik jeg ligeledes en øget forbrænding tillige øget fedtforbrænding. Det er her, kvinder går galt i byen, fordi de tænker, at de skal på løbebåndet 19429429 gange dagligt. Desværre tror kvinder også, at styrketræning er en turnus på maskinerne, hvor de kører 3 sets a 12 gentagelser. But here's the problem: står der en coach i siden og punker vedkommende, så kan de tage 20 gentagelser... Og det kommer man ikke langt med!

Jeg har ingen idé om, hvordan du træner - men jeg vil foreslå dig, at køre 4 sets med 8 gentagelser. Og du MÅ ikke kunne tage mere end absolut maximalt 9 gentagelser! Og du må godt skære ansigt! (God knows how horrible i look when i backsquat 83 kg....) Og kør frivægte (barbell (vægtstang), dumbbell (håndvægt), kettlebell (<- koklokke?..aaaah) og drop maskinerne, hvis muligt. Maskinerne isolerer langt mere og frivægte aktiverer langt mere. Ja, dette betyder, man render rundt dér i centret, hvor fyrene er... and.so.what.

 

At styrketræne 4 gange om ugen lyder for mig OK optimalt. Omvendt vil jeg sige, at kører du knaldhamrende hårdt på, bør du ikke køre mere end 4 gange om ugen. Ifht. din kardiovaskulære del, så kan jeg foreslå dig crosstraineren, som er virkelig god i kcalforbrændingskontekst - såfremt at man sætter niveauet pænt højt. Personligt er jeg større fan af incline walk på løbebånd med en stigning på 10% med 7,2 km/t 30-60 min. Det er grimme løjer, men ufatteligt effektivt. (<- ikke alle kan gå så hurtigt grundet et større stræk i lysken - 6 km/t er også fint).

Så min konklusion på ovenstående er nok noget i retningen af:
Spis færre høj glykæmiske kulhydrater (frugt, bl.a.) og spis flere lav glykæmiske (grønt, kål etc.)
Spis mere protein
Spis mere fedt (for at tabe fedt, skal man spise SUND fedt)
Træn tungt (!) Udfordr dig selv og kør MAX 8 gentagelser - eller bare til failure (til failure er dog ikke helt anbefalelsesværdigt for nybegyndere)
Mål dig med målebånd - din badevægt kan ikke fortælle dig, om du taber fedt el. opbygger muskelmasse
Tag før/efter billeder
Sæt dig DELMÅL - sig FØRST to kg, ellers får du kontinuert nedtur, fordi der er langt til de 6 kg
Accepter, at 6 kg måske ikke er det endelige resultat - men at du måske smider 2 kg fedt og opbygger muskler for resten (tro mig, når jeg siger, at det er SÅ meget federe at have en lav fedt% og være bomstærk end en lidt højere fedt% og veje det mindre som produkt af mindre muskelmasse.. men dette oplever man først, når man ER i det :) )

Du må endelig spørge, hvis der er noget, der ikke gi'r mening.

S.T

Ps. jeg magtede ikke liiiige at læse igennem for stavefejl, så kollektivt undskyld, hvis der er tyRkfejl.

jetteuhre

jetteuhre

3 indlæg
  • Skrevet

Kan det tænkes at du oplever stress i dit liv generelt? Tænker mange negative tanker om dig selv og din krop?

Det kan være fuldstændig lige meget hvor meget motion du dyrker og hvor sundt du spiser, men hvis din krop er i konstant stress mode, så VIL den holde på de ekstra kilo som en måde at beskytte sig selv på (http://www.jetteuhre.dk/den-afslappende-vej-til-varigt-vaegttab/).

Min personlige erfaring er, at da jeg lærte at give slip på alle mine negative tanker omkring mig selv og min vægt og begyndte at fokusere på de ting i mit liv som virkelig fyldte mig op og gjorde mig glad, så balancerede min vægt sig helt af sig selv - og bedst af alt, jeg slap af med min trang til overspisning :)

I dag støtter jeg selv kvinder i at opnå et kærligt vægttab og skabe et liv med mere glæde og mindre overspisning.

Nogle gange er ekstrem fokus på kost, kalorier og træning netop det, som forhindrer dig i at opfylde dit liv med de ting, som gør dig og din krop glad

Min oplevelse er klart, at jo mere balancerede vi er indeni - desto mere balancerede bliver vores krop også udenpå :)

Pøj pøj med det hele <3

De kærligste tanker,

Jette Uhre

www.jetteuhre.dk