1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. spiseforstyrrelse?

spiseforstyrrelse?

lind3269

lind3269

1 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Hei. Jeg er en pige på 15 år, og har stort set gennem hele mit liv vejet enten lidt under eller der hvor man skulle være, men i sommeren 2018 begyndte jeg at se en del negativt på mad, men jeg tænkte det var pga. vi var i udlandet. Og da jeg ikke er så glad for forandringer, så spiste jeg bare ikke den mad, som jeg ikke brød om. Det blev så ikke bedre da ferien var omme, og vi var tilbage i Danmark. Min mor begyndte på noget mærkeligt sundheds pis, og noget med at dele tallerkenen op i 3 forskellige dele, kød, salat og ris, (kartofler eller pasta). Og så var det noget med at der måtte være 20% kød osv. Og altså igen det der med forandringer... Så jeg forklarede min mor at jeg gerne selv ville vælge hvilken måde jeg spiste min mad på. Hun var uenig, og siden da har der kørt en slags kamp om hvad jeg må spise osv. Min måde at demonstrer på er ved ikke at spise hendes mad. Efterhånden, er jeg blevet så vant til ikke at spise, at jeg blev en smule bekymret for mig, men også om jeg er den eneste der synes det virker til at min mor sulter mig? Jeg har ikke rigtigt fået nogle måltider, men har bare småspiser kiks, frugt osv. Jeg kan sagtens mærke min sult, men jeg vil ikke spise… Og i skolen smider jeg min madpakke ud. De sidste par måneder har jeg fået en ny synsvinkel på mad og vægt. Jeg er godt klar over at når man er 15 år og vejer 40 kg. Så er det for lidt. Desuden er jeg 163 cm. høj. Så ja det er for lidt, og alligevel vil jeg ikke spise, og jeg vil ikke op i vægt. Jeg ser mig ikke som tyk, men jeg føler mig bare ikke i humør til mad, osv. Eller få gange er jeg i tvivl om min mening med hensyn til slank, eller tyk... Plus har jeg en mærkelig tanke, eller meres et ønske med at jeg vil ned på 39. kg, og så holde den der…
Bischa

Bischa

2 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Jeg kan se det er ved at være en lidt gammel tråd og det her i form forum virker basically ret dødt, håber du har fået hjælp på en anden måde. Men hvis ikke; så ja, jeg vil mene du har en spiseforstyrrelse og synes faktisk du skal tale med din læge om det og /eller tjekke lmsos. Dk (landsforeningen for spiseforstyrrelse) de har også mulighed for gratis rådgivning og samtale, jeg synes det du beskriver lyder som anoreksi /spisevægring, muligvis med madlede. Også selvom du ikke føler dig tyk er det alarmerende at du gerne lige vil smide et kg mere og ned at veje 39 kg og 'holde den der'... selvom du egentlig godt ved du er tynd og endda for tynd. Jeg ved godt at online beskrivelser af anoreksi skriver at personen føler sig tyk og gør alt muligt for at tabe sig, men for dig lyder det som om at din madlede tager sig af den del. Jo det lyder som om din mor er med til at 'sulte dig' eller ihvertfald er med til at holde dig i det forstyrrede mindset. Så synes bestemt du skal tale med din læge og/eller en rådgiver fra landsforeningen for spiseforstyrrelser (man kan endda bestille tid online) og forhåbentlig kan han/hun henvise/rådgive dig til videre behandling, forhåbentlig noget psykolog hjælp (der vil desværre være noget selv betaling) eller måske til noget spiseforstyrrelses behandling i psykiatrien (gratis, men ofte lidt lang vente tid) Jeg håber du kan få den hjælp du har brug for, ( nogen gange er læger sgu ikke så hjælpsomme, så måske en rådgiver fra lmsos kan være mere hjælpsom) for selvom det måske ikke er en full blown spiseforstyrrelse, men det vil jeg dog mene det er, dog er jeg ikke læge el lign., Men ihvertfald er det et meget forstyrret forhold til mad og krop, Som jeg vil mene du skal have hjælp til at forsøge at komme ud af. I forhold til din højde er 50-53kg nok en mere rimelig vægt og i forhold til bmi er 50-66 kg faktisk sundt, under 50 kg for en med en højde på 163 er undervægtig så 40 kg er meget undervægtig, så du skal nok til at arbejde på at acceptere at du skal tage noget på❤️ Håber du snarest kan få men også tage i mod den hjælp du har brug for. Ved at det kan Være svært at tage i mod hjælp hvis man feks ikke selv synes man skal tage på/være større, men andre siger at man skal tage på etc. Pøj pøj Mvh Bischa