1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. skidt med 250 g rosiner på 2 dage?

skidt med 250 g rosiner på 2 dage?

dorthe drisgaard

dorthe drisgaard

9 indlæg
  • Skrevet

Hej... Jeg har ikke tænkt så meget over det, men har lagt mærke til at jeg spiser 250 g rosiner på to dage... Er det farligt - tænker på giftstoffer eller lignende...

Ved at der er ca 72 gram sukker pr 100 gram, dvs bliver 90 g sukker pr dag kun fra rosiner (til morgenmad og snack ind imellem)... og man anbefaler 50 gram for en på 60 kg...jeg vejer så 51 kg skal det lige siges...men drikker aldrig sodavand, spiser slik og kager osv...så det eneste søde jeg får i løbet af en dag er det fra rosinerne...udover lidt frugtsukker fra et æble...

Jeg er fysisk aktiv syv gange ugentlig fire cardio og tre styrke...hvis det kan hjælpe...:) Syntes bare lige pludselig at 125 gram pr dag var en del...men det smager jo dejligt... Nogle inputs?

insecure

insecure

66 indlæg
  • Skrevet

jeg ved præcis hvordan du har det! jeg elsker rosiner og når først man har puttet en i munden så ryger resten også. jeg har prøvet at undersøge det, men kan ikke finde noget ordenligt svar. jeg har selv dårlig samvittighed når posen er spist, netop fordi jeg ikke ved om de er "usunde" eller ej.

mari-ann andreasen

mari-ann andreasen

2 indlæg
  • Skrevet

Hmmm... ved man ikke må give små børn for mange rosiner, mener det er noget med nogle svampesporer i rosinerne, de ikke kan fordøje/udskille, men om det også kan gælde for voksne (når mængden er stor nok) ved jeg ikke...

Ralf Kristensen

Ralf Kristensen

7 indlæg
  • Skrevet

Hej...

Ifølge http://6omdagen.dk gør 100g rosiner det ud for 1 enhed, så helt usundt er det nok ikkeSmile.

Det er kun børn og hunde der skal passe på svampesporerne deri og jeg går ud fra du ikke er nogen af delene...Wink

dorthe drisgaard

dorthe drisgaard

9 indlæg
  • Skrevet

det er jo bare det, der er mange kalorier i det og meget sukker...men man kommer altså til at fylde det i hovedet...samtidig vil jeg gerne af med mine love-handles (ikke de største der findes, men vil jo gerne stramme opInnocent), og frugtsukker sætter sig jo der - så om man indtager det i frisk eller tørret form går vel ud på et...

Men for rosinelskere, så er nogle mandler og rosiner proppet ind i munden på en gang...uha det er guf og en god aftensnackCool

Ja svampespore gælder kun for småbørn, men tænker stadig om der er nogle giftstoffer i eller andet sygdomsfremkaldende...

1234malle

1234malle

42 indlæg
  • Skrevet

Hej Dorthe

Der er rigtig mange kalorier i rosiner - over 330 pr 100 gram.. men ja de er gode, men med måde hvis man tænker på daglige kalorieindtag (nødder bugner jo også af (sunde) kalorier)..