1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. portioner osv.

portioner osv.

nysgerrig

nysgerrig

68 indlæg
  • Skrevet

hvor stor skal ens portioner ca være, hvis man vil holde vægten. (bare sådan ca). Kan ikke finde ud af hvornår man  har spist for lidt eller for meget, og er bange for at overspise.

vejer 47kg, og er 1.62høj. (er 16år).

hvor meget havregryn til morgenmad?fx.

hvor meget rugbrød til middag?fx.

hvor mange kartofler til aftensmad?fx.

- og alle madvarer kan bruges, bare sådan at jeg kan få en fornemmelse for hvornår jeg spiser for meget og hvornår jeg spiser for lidt.

 

hannanesti

hannanesti

24 indlæg
  • Skrevet

Dit BMI tal ligger på 17,9 så jeg tror ikke du skal være så bekymret for om du spiser for meget, for det gør du tydeligvis ikke. Men du kan jo evt. veje din mad og tælle hvor mange kalorier du indtager. På de fleste embalager står kCal indholdet angivet og der findes diverse websites der angiver kCal for frugt og grønt.

leeloo

leeloo

18 indlæg
  • Skrevet

Et vejledende kalorieindtag pr dag for en voksen kvinde er 2000 kcal. Men indtaget hænger jo sammen med forbrændingen og afhænger meget af vægt, alder, køn og aktivitetsniveau. Indenfor en fornuftig ramme i forhold til BMI kan man sige mellem 1800 og 2400 kalorier og dagen + hvad man evt forbrænder ved at dyrke motion.

Du skal nok spise 1800 (jeg ved ikke hvor meget du rører dig til hverdag) og en fornuftig fordeling af kosten i løbet af dagen er 5-6 måltider, morgenmad og frokost udgørende 25 % hver af dit indtag, aftensmad udgørende ca 20 % og 2-3 mellemmåltider udgørende hver 10-15 %.

Dvs

Morgenmad: 450 kcal

Frokost: 450 kcal

Aftensmad: 360 kcal

Mellemmåltider: 180-270 kcal

En morgenmad kan således bestå af ca 50 g havregryn m rosiner og mælk, 1 lille skive brød m pålæg eller marmelade plus et glas juice eller et stykke frugt. Et mellemmåltid kan være et stykke knækbrød eller brød med ost og et stykke frugt, og en frokost kan være 3 skiver rugbrød m pålæg eller en salat m kød og et stykke groft brød til osv

Ellers kan man sige at 1800 kalorier svarer til 19 skiver rugbrød, 20 bananer eller 4,5 liter mælk,

Men jeg vil gerne understrege at din bmi faktisk er sådan at du er undervægtig, og eftersom du er bange for at overspise kan jeg forestille mig du ikke vil være glad for at tage på. Det ville være det sundeste for dig, men jeg vil ikke prædike for dig og forsøge at tvinge dig i nogen retning. Dog vil jeg sige - og jeg håber inderligt at du vil lytte til mig - at hvis du ikke dyrker motion i forvejen så er det meget vigtigt du kommer i gang med at gøre det! Det er nemlig langt farligere for din sundhed at være undervægtig og inaktiv end overvægtig og inaktiv, og heldigvis er der jo også et stort område der ligger midt imellem. Læs gerne denne artikel:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/hellere_fed_og_vaagen_end_slank_og_doven/

- og huske at når du dyrker motion skal du spise tilsvarende mere, du forbrænder cirka din vægt i kcal for hver kilometer du går eller løber, og noget mindre når du cykler, dvs 47 kcal skal du spise mere hver gang du har gået en kilometer.

Held og lykke :)

nysgerrig

nysgerrig

68 indlæg
  • Skrevet

Hej Leeloo .

Tusind tak for dit oplysende indlæg.

Altså jeg ved godt at min bmi er under, men jeg har også tabt mig en del. Ved godt at det er på den usunde måde, det med at spise for lidt - så nu her vil jeg prøve at ændre det, så jeg både får mere energi og overskud. (mere livsgnist og livslyst) Men jeg er bange for at jeg begynder at spise for meget, så jeg tager det hele på igen, så derfor ville jeg gerne have en ide for hvilke rammer jeg skal spise indenfor uden hverken at tabe mig eller tage på. (vil gerne vide hvad andre gør, så jeg hverken spiser for lidt, eller for meget).

- kan se at min energi og livslyst er dalet sammen med min vægt. men er glad for hvordan min krop ser ud nu (der vil jo altid været noget, men alligevel..) men derfor vil jeg ikke ødelægge alt det jeg har gjort nu, så vil bare gerne have et sundt forhold til kost og motion. kan se fysiske tegn på at min krop gerne vil have at jeg ændrer livsstil så, nu skal det simpelthen være :).

(har regnet ud at mit kalorieindtag lagde nede på omkring 800-1200 kcal, i lange perioder - hvilket jo slet ikke er sundt, efter det du skriver).