1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. Mislykket vægttab

Mislykket vægttab

sabine_tollgaard@yahoo.dk

[email protected]

15 indlæg
  • Skrevet

Hej carstensen1995,

Indledningsvis vil jeg koble en kommentar til ovenstående kommentarer omkring din vægt. Det er sgu svært at bedømme, hvorvidt 57 kg er for meget el. for lidt, da man ikke kan se et individs kropsstruktur gennem en computerskærm. Jeg kan ikke se, om din leanbodymass er fornuftig, om du svømmer i fedt (<- sorry, hvis det er meget direkte) eller hvordan og hvorledes. Derudover er jeg heller ikke den store tilhænger af BMI-beregneren med mindre, vi snakker ekstrem over- el. undervægt.

Du skriver, at du er gået fra 65 kg til 58 på ca. 2 måneder via et kcaltal på 1300 kcal. Hertil kan jeg sige, at du har tabt både muskler, fedt og vand.

Kroppen er således indbygget, at denne har et basalstofskifte defineret som følgende:

Basalstofskiftet er defineret som det energiforbrug, der er, når et menneske er totalt afslappet både fysisk og psykisk, har fastet i 12-18 timer og befinder sig ved en behagelig temperatur.

Dette skal bl.a. læses som, at det er de nødvendige kcal for at din krop (organer etc.) kan fungere. Jeg har beregnet dit til 1348,8 kcal - som liggende/siddende - slet ikke taget højde for, om du står op, cykler, går i skole etc. Det er pissehamrende vigtigt (!) at man får dette antal kcal!

Kroppen er en fascinerende mekanisme, som pr. automatik (med mindre man fejler noget ret fatalt) går i "forsvarsmode" (fastemode) og tilpasser sig det antal kcal denne får. For at gøre en lidt længere historie kort:

når du sætter dit kcalantal ned, vil du IKKE bibeholde din forbrænding, som du havde ved e.g. 65 kg. Nu har din krop vænnet sig til 1300 kcal. Dette betyder også, at fortsatte du de 1300 kcal, ville du IKKE tabe dig - men ville være nødt til at cutte yderligere. (Det er bl.a. derfor speed-kure som nupo (disse er vist 1200 kcal) kun hjælper i starten, men så snart individet begynder at spise normalt, tager personen det hele + ofte mere på igen).

Jeg citerer fra iforms hjemmeside:

"En traditionel slankekur giver et hurtigt vægttab. Men når kuren ophører, tager man på igen - denne gang lidt mere end før kuren. Forbrændingen falder i takt med, at man spiser mindre, medmindre du samtidigt øger dit fysiske aktivitets niveau.

En slankekur på en måned er hård ved kroppen. For stofskiftet daler, når man spiser for lidt og ikke samtidigt bevæger sig mere. Efter kuren tager man på igen - men de nye kilo er primært fedt, og det betyder, at stofskiftet daler. Det er meget mere effektivt at lægge sin kost om og begynde at bevæge sig mere!"

Derfor er det for mig logisk, at du har taget på, nu du har sat antallet op til 1700 kcal.

Min bøn til dig er lidt, at du forsøger at stoppe dit fokus på vægten..... Let me be honest: din drømmevægt er LIGE NU 57 kg. Men når du rammer dette tal, bliver din drømmevægt 56 kg osv. Der er lidt for mange alarmklokker, der ringer hos mig, når jeg læser din tråd - og det vil jeg gerne gøre dig opmærksom på!

I stedet for at væbne dig med tålmodighed, vil jeg gerne indskyde en bemærkning omkring styrketræning. Man tror, det er løgn, at en vægtøgning på ex 3 kg (muskelvægt) kan gøre een gladere end tabet af respektive kg. Det er så meget federe at have en lav fedt% og være bomstærk på 65 kg end end lav fedt% og veje 50 kg.

Endeligt vil jeg også sige, at min vægt kan svinge op til 3 kg på 2 dage - dette som produkt af øget indtag af kulhydrater, da vand binder sig lettere til kulhydrater. Læs: jeg har ikke taget andet på end væske. Dette kan sagtens være dit tilfælde også.

Du må endelig spørge, hvis der er noget, der ikke giver mening.
Ps. til diverse her-kommer-jeg-eksperter, undertegnede er fuldt ud klar over diverse forsimplinger i ovenstående :)

S.

kirsa halager

kirsa halager

2 indlæg
  • Skrevet

Hejsa

Min bedre halvdel har type 1 diabetes og det er klart mit indtryk, at insulin absolut ikke er årsag til en vægtøgning, rettere det modsatte!!!! Jeg tænker at det er dine p piller der driller, derved selv i flere år elevator vægt, hvor den kunne stige med 3 kilo fra den ene dag til den anden, og jeg kunne se på min krop at det var væskeophobninger!! -(jeg motionere 5 dage i ugen og har gjort det i mange år) så jeg var vildt frustreret!!!!! Midlet for mig var at skifte til mini piller, ingen vægtøgninger ud af det blå og alt muligt andet som p piller kan hive med sig, jeg står helt stille på min naturlige vægt!!!! Måske du skal kigge på din prævention:)

blomstergirl

blomstergirl

10 indlæg
  • Skrevet

Hej Carstensen1995,

Jeg læste lige S's lange og meget lærerige indlæg. Jeg tilslutter mig totalt S's mening for hun/han har sgu fat i noget der.

Jeg tror ikke du skal gå så meget op i din vægt, for helt ærligt - hvem kan se, om du vejer 57 eller 58? Det tror jeg det er de færreste, der kan. Jeg vil råde dig til, hvis du virkelig gerne vil tabe dig, at måle dig selv. Jeg måler mig selv én gang om ugen - talje, bryst, bækken, overarme og overlår - på den måde kan jeg holde øje med, hvor meget jeg taber mig. Jeg tror det er en lidt mere sikker måde at gøre det på i forhold til vægten - da vægten tit kan svinge meget drastisk, som du ved.
Jeg synes vægten er en ret opreklameret størrelse - hvorfor er vægtens udslagsgivende for ens personlige velvære. I bund og grund handler det, i hvert fald for mig om at være sund, og hvis man er sund og lever sundt, så er jeg sikker på at vægten også indpasser sig. At være sund handler om mange ting, og jeg synes faktisk denne artikel: http://www.gratisdatingsider.org/sammenhaengen-mellem-sundhed-og-dating/ beskriver sundhed ret godt. Der er mange faktorer, der spiller ind, men jeg tror det handler meget om selvfølgelig kost og motion, men også ens psykiske indstilling til forskellige ting.
Der er nogle tanker, som du skal gøre op med dig selv:

- Overspiser jeg - og hvornår overspiser jeg? Stresssituationer?
- Hvornår har jeg det godt?

- Hvad er min generelle indstilling til mig og min krop?

Nu skal det ikke se ud som den store psykologiske undersøgelse, men jeg tror det er godt at have disse spørgsmål i baghovedet.

En blog, der har hjulpet mig rigtig meget er denne: http://www.sundforsjov.dk/.

Jeg håber dette var en lille hjælp.

Hilsen L