1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. ?kaloriebehov?

?kaloriebehov?

insecure

insecure

66 indlæg
  • Skrevet

hej.

er der nogen der har erfaring med om det virker når man har regnet sit kalorie behov ud for at holde vægten?

cille-e058ec78a5

cille-e058ec78a5

324 indlæg
  • Skrevet

Hej mette

Jeg ved at mange herinde sværger til sider som madlog.dk, der er en hjemmeside hvor man kan regne sit behov og sit indtag ud. Jeg vil dog umiddelbart ikke anbefale det til folk der ikke skal tabe sig meget (eller som ikke skal tabe sig overhovedet).

Det er selvfølgelig kun ud fra personlige erfaringer, og jeg ved at forskellige mennesker tackler situationer forskelligt, så jeg kan ikke sige om det virker for dig at tælle kcal. Jeg bliver i hvert tilfælde bare skør af det, og jeg kan mærke med mig selv at det sender mig lige lukt tilbage til den spiseforstyrrelse som jeg ellers slap af med for 6 år siden.

Men du kan jo prøve i en uge eller to, og se om det er noget der virker for dig. Bare sørg for at holde øje med om du ændrer adfærd mht mad i perioden (eller få en kæreste, ven eller familie til at holde øje med det for dig, for det kan godt være svært selv at se). En uges tid er jo også nok til at man kan nå at finde ud af om man egentlig spiser sundt i forvejen, og hvis man gør det, så kan man jo bare blive ved som man plejer.

Håber det er brugbart?

Mvh Cille

  • Skrevet

Hej Mette

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du spørger om?

For at få et vægttab skal du kort sagt ud i et en negativt energiregnskab, altså indtage færre kalorier end du bruger, altså på en fornuftig måde!

Hvis du får lagt en kostplan (af en professionel) der tilgodeser at du får alle de næringsstoffer du skal have og så følger den plan så er der rigtig gode muligheder for at opnå de ønskede resultater. Suppler altid gerne med motion det gør vægttabet lettere og sundere!

/IdaSmile

leeloo

leeloo

18 indlæg
  • Skrevet

Hej Mette

Om det virker afhænger af om du har beregnet dit energiforbrug korrekt. Til hjælp er der denne side hvor du indtaster dine oplysninger og så regner den det ud for dig:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Når man har sit energiforbrug og sit kaloriebehov er det jo blot et simpelt regnestykke - hvis du har et energiforbrug på 2000 og spiser 2000, så holder du vægten :) hvis du rører dig mere og spiser det samme, taber du dig, hvis du spiser mere uden at røre dig mere tager du på. Men det sker altsammen lige så stille, der skal store udsving til for at det ændrer sig. Det er jo bøvlet at tælle kalorier, så du kan prøve at gøre det et stykke tid og se om det er noget for dig, som Cille siger, eller bruge det til at danne dig et billede af hvordan dit indtag er. Og ellers kan du jo hoppe på vægten en gang om måneden eller hveranden uge og se om det går op eller ned eller er nogenlunde stabilt. Kroppen er indrettet til selv at regulere indtag og forbrænding så medmindre du har overspist, sultet dig selv, eller haft en psykisk ubalance der har påvirket din mæthedsgrænse, skulle den kunne styre det for dig - bare du lytter til den.

Held og lykke :)

 

  • Skrevet

Jeg har leget med kalorieberegninger de sidste 2 uger i forbindelse med decideret vægttab og har LÆRT rigtig meget om min kost. Det vil sige, jeg (som ellers gik og følte mig ret klog på sund mad) føler mig langt bedre rustet til også at holde vægten når kuren er overstået om endnu et par uger.

Hvis du aldrig har leget med en kalorieberegner, så kan det altså godt være at det kan give dig en vidensgevinst i forhold til at holde vægten, men jeg vil ligesom nogle af de andre her ikke anbefale at du gør dig til slave af det - i hvert fald ikke på længere sigt.