1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. Et-års projekt. Skal virkelig bruge hjælp :) (D...

Et-års projekt. Skal virkelig bruge hjælp :) (DEL 1)

Striker

Striker

1 indlæg
  • Skrevet

Hej med jer :)

Kort om mig, jeg er en mand på 31, og jeg har længe kigget lidt skævt på mig selv når jeg kigger i spejlet. Jeg er 171cm høj og har rundet de 88kg. 
Det er jeg absolut ikke tilfreds med. Førhen hvad der føles som for mange år siden, lå jeg altid konsekvent på 70kg, +/- et par kilo.

Det hele er nok et resultat af nogle virkelig turbulente år, både mentalt og fysisk. (Jeg skal spare jer for historien, er kun fokuseret på at komme videre. :) ) Oven i alt det er der nok kommet et par kedelige kostvaner oveni!

Ka lige så godt indrømme det. Jeg aner ik hvad jeg skal gøre og hvordan jeg skal starte :P Jeg har aldrig haft behov for at tabe mig, så jeg er lidt på herrens mark :)

Livet har lært mig at der findes ikke "hurtige løsninger" hvis noget skal vare ved. Så derfor har jeg valgt og kalde det for et "1-års projekt" :)
Muskler, ja jeg vil da gerne ha min lidt tonede krop tilbage som den var engang :) Men det kan jeg ikke overskue før jeg er sluppet af med den der "dunk" der irriterer mine øjne og uden tvivl påvirker mit selvværd lidt.

Så målet er at smide kilo. Jeg kryber til råds herinde fordi jeg ser mig selv som en person med en god arbejdsmoral og er ikke bange for pligterne, problemet er bare at jeg vil gerne gøre det rigtigt fra starten så hvis jeg bare ved hvad jeg skal gøre, så er det meget nemmere. Så her håber jeg i den grad der er nogle her der har været igennem noget lign. eller bare er klogere end mig :)

Min hverdag er således at jeg er chauffør i et transport firma, jeg kører varebil så det er en hel dag med mange løft og rigtig mange skridt.
Har for nylig skrottet bilen og cykler på job. (8km hver vej) så når jeg kører på vejene og filosoferer lidt om (imens jeg stadig har energi i kroppen) at når jeg kommer hjem så er det med og komme ud og løbe eller køre mbt i skoven!

Men når rugbrødsmotoren har været i gang hele dagen så ka jeg godt føle mig til lidt dvask når jeg er kommet hjem, og moralen er lav. Dette er en cyklus der ofte gentager sig. Hvis jeg så ovenikøbet prøver, så føler jeg mig tung, langsom og træt så det virker helt nyttesløst.

Her er mine store spørgsmål.

Har jeg her i starten behov for træning efter en "aktiv arbejdsdag" eller er sund kost rigeligt?

Hvad burde min morgenmad, madpakke og aftensmad være? 
(Jeg er absolut ikke kræsen, men er ikke en ørn i et køkken. Spiser næsten alt, bare ikke nødder og æbler.) Bonus info: elsker groft rugbrød og stort set al slags pålæg! :)

Alternativ til vand? Jeg kan godt lide og drikke vand, men det bliver også trivielt. (Elsker frugtjuice, men ka ikke finde ud af om det er sundt eller syndigt)

Håber i den grad at nogle har et par gode pointers og forslag :)

Alle ønskes en fantastisk dag og godt helbred!


/K

winchler

winchler

1 indlæg
  • Skrevet

Jeg er ikke ekspert, men vil gerne komme med nogle råd ud fra hvad jeg kender til.

Hvis man skal tabe fedt er det kosten man skal kigge på først og fremmest. Det går hurtigere hvis man også træner cardio, men man siger at i et vægttab er det 80% kosten og 20% motionen. At du cykler til arbejde og ikke gjorde før er jo en stor ændring i motion. Så jeg ville fokuserer på at ændre kosten. Ændre den til hvad der kan blive en vedvarende livstilsændring.

Jeg ville i 6 dage om ugen fjerne alle forbehandlede fødevarer og raffineret sukker. Dvs. leve af råvarer. Jeg ville skrue højt op for protein og ned for kulhydrat.

Jeg ved ikke om man må linke herinde, men forsøger. Her kan du udregne hvor mange kcal du bør indtage, dvs dit ligevægtsindtag, som fortæller dig hvad du skal spise for at der ikke sker noget og så skrue ned. Derudover vil jeg anbefale dig at kigge dig omkring på hans side, der er rigtig meget god information.
http://fitness-blog.dk/ligevaegtsindtag-beregner/ 

Mht drikkevarer, så er det kun vand (med eller uden brus), te og kaffe der dur. Frugtjuice er skjulte kcal og meget sukker. Det samme er en del "vand" med smag. så læs bag på alt.

Nu skrev jeg 6 dage om ugen, fordi jeg én dag om ugen ville spise både forbehandlede fødevarer, sukker, juice osv. men inden for mit ugentlige kcal indtag.

Rigtig held og lykke med årsprojektet.
mvh. Anja