1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. Den evige stilstand

Den evige stilstand

  • Skrevet

Hej alle sammen

Jeg er ved at blive dybt frustreret. Jeg har nu gennem længere tid lagt min kost om og skruet 110% op for træningen i håb om at smide de 10 kg., som desværre er kommet snigende henover de sidste par år. MEN der sker absolut ingenting. Det skal siges, at jeg som regel en dag i weekenden er til et socialt arrangement, hvor jeg både drikker lidt alkohol og spiser lidt usundt. En typisk uge for mig ser ud som følgende:

Motion:

Mandag - løb 6 km.

Tirsdag - Thai Bo 1 time + Bodyfit (styrketræning) 1 time

Onsdag - Golf 9/18 huller svarende til 2-4 timer

Torsdag - Løb 8 km

Fredag - Bodyfit 1 time

Lørdag - Løb 11 km

Søndag - Golf 18 huller svarende til 4 timer

 

Med hensyn til min mad, så spiser jeg normalt følgende:

Morgenmad: 2 æg + grøntsager samt 1 dl. Yougurt 1% + frugt i form af melon og æble

Formiddag: Frugt

Frokost: 60 g. rugbrød + mager pålæg samt ½ tallerken med blandet salat

Eftermiddag: Frugt

Aftensmad: 150 g. mager kød i form af kylling, fedtfattig fars mv. samt ½ tallerken med grønstsager

Sen aftensmad: 1 dl. vanille yougurt 0,1 % med frugt som melon mv.

Af søde sager indrømmer jeg, at jeg indimellem spiser et ½ stykke kage men det sker måske en gang om ugen. I weekenden sker det som regel at jeg er til et socialt arrangement, hvor jeg får alkohol og spiser usundt. Jeg vil dog indrømme, at jeg hele aftenen er bevidst om min kur og ikke "propper" mig med hverken alkohol og mad.

Hvordan kan det være der ikke sker noget? Får jeg for mange grøntsager? Kan det være den ene gang i weekenden, som ødelægger det? Det sker ofte, at jeg vejer 2-3 kg. mere dagen efter det sociale arrangement og der går selvfølgelig altid nogle dage før vægten så er nede på normalen.

Jeg vejer nu 70 kg.

Er der nogle som har stået i samme situation? Det kunne være rart at høre andres erfaringer.

helle sk

helle sk

9 indlæg
  • Skrevet

uha - jeg kender det godt. Det er meget frustrerende!!!

Kan ikke umiddelbart se, at der er noget at komme efter i din kostplan - udover at du måske spiser lige vel meget frugt. Jeg ville nok skifte frugten til mellemmåltiderne ud med en gulerod og 100 g mager hytteost eller lign. Proteiner til alle måltider er godt for at holde forbrændingen oppe.

Ellers er mit bedste råd: Prøv at tage en uge, hvor du skiver ALT ned, hvad du putter i munden. Brug køkkenvægt og kalorietabeller, så du får talt det hele med... Og prøv så at se, hvor mange kalorier du spiser på en uge. Man har en tendens til at snyde sig selv, og der slipper let en 400-500 ekstra kalorier indenbords i løbet af en dag uden at man opdager det.

For et sundt vægttab på ½ kg om ugen skal du netop lægge dit daglige indtag ca 500 kalorier under dit forbrug. Og hvis der ryger bare et par 'ureglementerede' snacks indenbord om dagen, så er den dags kalorieunderskud jo hurtigt vendt til balance - med heraf følgende stilstand på vægten.

  • Skrevet

Hej

Udover at variere din træning og evt. skrue lidt på intensiteten. Indlem intervaller, bakker og fartleg i dine løbeture (ikke alle dele på én gang!). Hvor meget styrketræning er der i bodyfit? eller er det mere kredsløbstræning?

Jeg vil ikke mene at det kun er din 'vilde' dag om ugen der hæmmer dit vægttab, på den anden side gavner det heller ikke at lade sig selv gå helt amok og du vejer op til 3 kg mere dagen efter?!

Kunne du ikke prøve at modere den lidt, eller pille hveranden ud?

Derudover kunne du lade dig inspirere af dette program: http://iform.dk/kost/sund-vaegt/braend-5-kilo-fedt-af-paa-50-dage

Held og lykke

/IdaSmile

helle stougård

helle stougård

4 indlæg
  • Skrevet

Lidt hurtig hovedregning - med den kost du beskriver der, får du omkring 1500 - 2000 kalorier om dagen. Med det træningsprogram du har, forbrænder du MINIMUM 600 kalorier dagligt (lavt sat). Det giver en bundlinjesum på mellem 1000 og 1500 kalorier dagligt. På det program burde du tabe dig.

Forskning viser, at vi nogle gange "glemmer" hvad vi spiser. Mon ikke du gennemsnitligt hen over ugen, spiser mere, end det du beskriver der? I modsat fald, ville du i mine øjne ikke have energi til det træningsprogrem - for der skal dælme noget energi ind, for at præstere det du beskriver der. Smile

lone woelders

lone woelders

1 indlæg
  • Skrevet

Du fortæller ikke hvad du drikker. Måske indtager du mange flydende kalorier i løbet af ugen? Jeg ville mene at du burde tabe dig mindst 1 kg om ugen på din diæt så et eller andet må du indtage som du ikke har skrevet. Spiser du meget frugt? Det er jo også en kilde til kalorier, flere end man tror. Spis gulerødder  og andet grønt i stedet.

  • Skrevet

Hej Enelam

Jeg føler med dig! Jeg har forsøgt næsten det samme gennem flere år og det har ikke givet varigt vægttab. Jeg tror at du ikke skal optatte din nuværende motion og kost som en kur, men istedet som den måde du skal leve, når du har opnået et permanent vægttab. Hvis der skal ske noget med vægten, skal du barbere ca. 500 kcal af din kost dagligt i en periode indtil du har tabt de ønskede 10 kg.

Det er ikke fordi jeg selv har kunnet gennemføre det, men ved at have observeret og nedskrevet min kost og motion gennem lang tid, så er jeg klar over at det er det der skal til, og at de få gange jeg har tabt 5 kg (som desværre kommer snigende igen) så har jeg været nede på 1000-1200 kcal dagligt sammen med 1-2 timers daglig motion. Det er meget hårdere end de fleste kure anbefaler, men jeg tror at vi er nogle som må erkende at vi bare er bedre til at holde på depoterne end andre. Hvis der blev hungersnød ville vi overleve, men det er jo ikke noget der ser ud til at være en fordel i det samfund vi lever i.

Prøv 14 dage med 1000 kcal dagligtSealedselv om det er hårdt

 

Ditte Poulsen

Ditte Poulsen

394 indlæg
  • Skrevet

Hej alle

Mange tak for jeres inspirerende indlæg.

Jeg har de seneste 4 uger skrevet ALT ned som jeg indtager, da jeg løbende har fulgt Weight Watchers point-system. Jeg har ved siden af det stikprøvevist kontrolleret mit daglige indtag i madital for at sikre, at kalorie-indtaget ikke er for højt, da WW jo bl.a. har "gratis frugt og grønt" osv. Mit kalorieindtag ligger normalt på 1400-1600 når jeg har efterprøvet i madital.dk.

Jeg drikker normalt kun kaffe til morgenmaden og ellers vand. Om aftenen drikker jeg light saftevand med maksimalt 4 kalorier pr 100 ml. (det er også "gratis" ifølge WW-programmet :-) ) Indimellem, dvs. to-tre gange om ugen, kan jeg drikke en light sodavand. Derfor tror jeg heller ikke det er mine drikkevarer, som er årsagen til det manglende vægttab.

Bodyfit er udelukkende styrketræning. Der er intet kredsløbstræning på det hold. Man arbejder med vægtstænger og vægtskriver, og kommer igennem kroppens primære muskelgrupper. Jeg plejer at presse mig selv, og har ofte ømme muskler efter træningen.  

Jeg tror jeg vil prøve, at skure kalorieindtaget ned til 1000 i en periode som forslået. Så må jeg se om det kan kick-starte vægttabet. Mange tak for de links Kirsten sendte. Dem vil jeg læse og se, om de også kan være med til at hjælpe mig på vej.

Jeg vil give ret i, at man skal huske alle de andre dejlige konsekvenser af den sunde livsstil. Humøret er generelt langt bedre, mere overskud, velvære osv. Efter 4 uger med den sunde livsstil synes jeg også, at det efterhånden er blevet en ny vane og man tænker ikke så meget over de afsavn, som man har. Jeg har dog besluttet mig for, at hvis der ikke umiddelbart sker noget på vægten, så må jeg hellere få lavet en fedt-procentmåling og se, om den efterhånden kan vise en udvikling... Ja, et målebånd kan sikkert også være en god idé. Jeg har bare aldrig været god til at bruge målebåndet, da der er en vis usikkerhed for "forkert" måling.

Jeg hører med glæde fra jer igen eller andre med erfaringer.

Ditte Poulsen

Ditte Poulsen

394 indlæg
  • Skrevet

Hvor tung løfter du til Bodyfit og hvor mange gentagelser er der typisk ved en øvelse?

Jeg vil stadig kraftigt fraråde dig at gå så langt ned som 1000 kcal, når du samtidig træner meget. Det er meget usundt. Få evt. en diætist til at lave en kostplan til dig :-)

  • Skrevet

Jeg har været der, og for at tabe mig, har jeg været nede på 1010 kcal dagligt uden motion - i dag spiser jeg omkring 1500 kcal dagligt med motion, og mit vægttab går ikke nær så hurtigt. Oveni har jeg været nødt til at skære al alkohol væk, mens jeg taber mig. Førhen kunne jeg feste og drikke en dag hver eller hveranden weekend og tabte mig overhovedet ikke i den periode - dvs. jeg tabte nok i løbet af ugen det, jeg tog på gennem alkohol, og altså ikke noget af det overflødige fedt, jeg gerne ville af med.

Det handler altsammen om energiindtag kontra energiforbrug, og jeg har taget madloggen til hjælp. Som også andre skriver, så ryger der let mere ind, end man lige regner med - OG så er vi nogle, der skal ret langt ned i dagligt kalorieindtag for at tabe os.