1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. 10 kg på 4-5 uger?

10 kg på 4-5 uger?

  • Skrevet
Jeg fik en datter ved kejsersnit for 7 uger siden og har derfor kun haft begrænset mulighed for at motionere. Dels pga af at arret skal hele, dels har min lille pige krævet meget opmærksomhed, naturligvis. Jeg tog en del kg på under graviditeten, og nu skal de væk! Jeg er topmotiveret og har sat mig en deadline til starten af september, hvor jeg skal til bryllup. Jeg startede først min slankekur for alvor for en lille uge siden, med ingen sukker og næsten ingen fedt og ca. en times rask gang med barnevognen hver dag. Jeg må først begynde at løbe om en god uges tid ifølge vejledningerne. Jeg gider ikke være fanatisk omkring mad. Slik, sodavand, kager og overforbrug af fedtstof i maden er nu ude af billedet. Ellers vil jeg gerne spise nogenlunde som jeg plejer, så jeg sætter mine penge på, at det er motionen der skal få kiloene til at rasle af mig. Jeg vil gerne suplere gåturene med løbeture/joggeture, måske cykle lidt også. Fitnesscenter er ikke en løsning endnu. Mine spørgsmål er: Kan det lade sig at gøre at smide 10 kg på en sund måde på de her 4- 5 uger jeg har? Jeg er et fornuftigt menneske, der lytter til min krop, men hvis jeg nu har energien til at både gå og løbe næsten hver dag? Jeg er ikke helt sikker på at min krop er parat til løbetræning, så hvor meget skal man ca. gå i forhold til at løbe for at forbrænde det samme? Jeg ved det kan være svært at gøre op på den måde, men bare sådan ca. Jeg ved det er fornuftigt med en hviledag, men kan man i stedet motionere "dobbelt" en dag uden at nedbryde musklerne? Til sidst: Jeg er ikke meget for at anskaffe en badevægt og i det hele taget ikke meget for at sætte tal på min vægt. Er der nogen der har en anden "målemetode"? Det er jo motiverende, når man ser det gå den rigtige vej. På forhånd tak :)
  • Skrevet

Hej Line

Tillykke med din lille pige.

Du skriver om det er muligt at smide 10 kg på en fornuftig måde på 10 uger.

Jeg vil først og fremmeste fortælle dig at du, hvis du ammer, helt naturligt vil tabe dig en del af de overflødige kilo som du har taget på under graviditeten. Mange kommer i løbet af nogle måneder tilbage nær deres vægt før graviditeten.

Hvis du har været aktiv før og under graviditeten synes jeg stadig du skal være det, men selvfølgelig lytte til din krop, som du også selv skriver, for du har trods alt været gennem et kejsersnit. Hvis du ikke har dyrket motion herunder løb som du selv nævner, synes jeg ikke det er

tidspunktet at begynde nu, men gå nogle gode lange ture som du selv foreslår, dyrk noget yoga og pilates hjemme foran dvd'en det strammer også op og giver afstresning på samme tid - der findes nogle gode hjemmedvd'er. Du kan også ved en fysioterapeut gå til efterfødselstræning hvor man også træner bækkenbunden, ved at lave knibeøvelser bla., hvilket er vigtigt efter en fødsel da bækkenbunden har været udsat for meget tryk under graviditeten. Det kan ikke anbefales at lave aerobic og løb da dette udsætter bækkenbunden for et øget pres. Svømning frarådes også det første stykke tid pga. øget risiko for infektion i underlivet / operationssåret.

Hvis du er i tvivl spørg da sundhedsplejersken eller kontakt en fysioterapeut der kan vejlede og træne med dig.

 

Hilsen Helene, sygeplejerske

 

  • Skrevet

Laughing

cille-e058ec78a5

cille-e058ec78a5

324 indlæg
  • Skrevet

Jeg har ikke svaret på alle din espørgsmål, men jeg har da en ide til det sidste:

Istedet for at måle din vægt kan du måle din talje, hofte, lår, arme, hvor du nu gerne vil se resultaterne. Det er en rigtig god måde at se fremskridt på, for i mange tilfælde kommer fremskridtene først der, og så kan de først ses på vægten senere.

Og så lige et spørgsmål til dig: Hvorfor er fitness center ikke en mulighed? Jeg ved at Fitness World har specielle hold til kvinder der har været gravide, og det skulle virkelig undre mig hvis ikke de andre store centre har noget lignende.

Held og lykke med genoptræningen.

Mvh Cille

.anna.

.anna.

64 indlæg
  • Skrevet

Du spørger da ikke om, du kan smide 10 kg. på 10 uger, men om du kan smide 10 kg. på 4-5 uger. Det er meget hurtigt at gøre det.

Jeg studser lidt over at du har skåret næsten alt fedt fra din kost. Det går altså ikke! Fedt skal man have. Brug sunde olier i stedet for animalsk fedt. 

Mon ikke du vil gøre temmelig klogt i at tale med sundhedsplejersken om det her? Du skal jo passe på, at den lille ny får hvad den skal have gennem brystmælken - og mælkens indhold ændres alt efter hvad du spiser..

  • Skrevet

Helene: Jeg tror, du har ret i at jeg ikke bør starte med at løbe nu, siden det er så længe siden sidst. Jeg gik 6 km i går, men var lidt øm i bækkenet i morges og det er ikke en følelse jeg vil udfordre. Det ville bare have været så praktisk med løb. Jeg har ikke tænkt så meget på efterfødselsgenoptræning, fordi jeg fik kejsersnit, men du har jo ret. Jeg skal tage de kedelige knibeøvelser mere seriøst. Jeg skal undersøge det nærmere. Tak for dit indlæg. :)

 

  • Skrevet

Cille: Jeg tænkte bare at fritnesscenter var lidt upraktisk med et barn der skal ammes en gang i mellem. Og jeg har ikke lyst til at tage hende med. Det er først og fremmest det der holder mig væk. Men nu du siger det, var jeg lige inde på deres hjemmeside og siden jeg ikke har tænkt mig at begynde at løbe lige foreløbig alligevel, er det måske alligevel stedet for mig. Det ligger ikke så langt fra mit hjem og med mobilen i hånden... hmmm. Sjovt nok på forsiden af deres hjemmeside reklamerer de med turboslankeholdet: Tab 10 kg på 3 uger!!! Men det er vist noget med pulver og piller osv. Det er ikke lige mig.

Jeg vil finde målebåndet frem. Tak for din kommentar Laughing

Anna: Jeg blev næsten forskrækket, da jeg læste din kommentar. Det føltes ikke som om det var mit indlæg du kommenterede, men jeg har vist ikke udtrykt mig klart. Jeg har ikke skåret næsten al fedt fra min kost. Når jeg siger overflødig fedt mener jeg f. eks, at jeg ikke bruger smør på brødet længere, at jeg stopper med at hælde olie på panden 2 sekunder tidligere end normalt osv. Men der kommer stadig lidt olie på salaten, jeg spiser avocado næsten hver dag og i går fik jeg en dejlig varmrøget fed laks til aftensmadSmile Så jeg tror ikke der er grund til bekymring, men det er rigtigt, at man kan nemt blive revet med.

Og ja jeg mente 10 kg på 4-5 uger. Men det er jo et spørgsmål jeg stiller, om folk tror det kan lade sig at gøre indenfor fornuftens rammer, så det netop bliver på en sund måde, og netop fordi jeg har et lille barn at passe på. Men tak for din bekymring :)

cille-e058ec78a5

cille-e058ec78a5

324 indlæg
  • Skrevet

@Line

Her er en holdbeskrivelse fra FitnessWorld:

MOR/BABY
Tag din baby med til en opstrammende og hyggelig time, hvor du er i fokus.
Der trænes konditionstræning uden svære trinkombinationer og styrke for overkrop, mave, baller, lår, ryg og bækkenbund.
Vi anbefaler, at du tidligst starter op 8 uger efter fødslen.
*Det er ikke tilladt at have barnevogn, klapvogne osv. med i centrene! Vi anbefaler, at du har barnet i en lift eller lign.

 

Ved ikke om det måske var noget? Der kan du tage dit barn med, og jeg kunne forestille mig at du får hjælp til at starte op på en fornuftig måde, der ikke overbelaster bækkenet.

Mvh Cille

winni

winni

7 indlæg
  • Skrevet

Fitnessworld har mor/barn hold, hvor man bruger sit barn som "redskab" ved "stram op" gymnastik.

hvis tidspunket så ellers passer kan du jo amme og så træne forbrænding,( løbebånd, motionscykel eller andet)  mens pigen sover, eller rask gang med barnevogn til og fra centret, eller bare noget af vejen, hvis der er meget langt. Parkér evt et stykke derfra, eller nøjes med at tage bussen noget af vejen og så gå resten.

  • Skrevet

Ja undskyld jeg mente selvfølgelig 10 kg på 4-5 uger!! jeg vrøvler.

Ja selvom dit barn er forløst ved kejsersnit er bækkenet stadig udsat for et stort pres under graviditeten. Jeg synes det med målebåndet er en super metode. Ellers kan du jo altid bruge dine gamle bukser som mål taljen lyver jo ikke og det er så fedt at kunne de at man ikke fylder dem så meget ud som før!!  brug ellers spejlet og din mand / kæreste som målebånd. ;-)

Nogle påstår enddog at man overfører de gode endorfiner dvs lykkehormoner som man får efter en træning til barnet gennem modermælken og derved får et roligere barn. Ikke dårligt du kan jo se om du synes det virker !!  ;-)