1. Forum
  2. Kost
  3. Kost Og Træning
  4. Vægtforøgning ved træning

Vægtforøgning ved træning

magkik

magkik

2 indlæg
  • Skrevet

Hej allesammen,

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

Jeg har siden januar 2013 været på en kur kaldet dukan som er en proteinkur hvor man primært spiser kød, jeg har tabt mig 29,5 kg og min vægt var nede på 76,5 kg, altså startede jeg på en vægt på 106 kg.

Jeg startede i et motionscenter for 5 uger siden og min vægt er i dag 83 kg, altså har jeg taget 6,5 kg på siden jeg begynte træningen. Jeg er stadig på kuren og det undrer mig derfor ar jeg har taget så meget på. Spiser langt midre end 2000 kalorier per dag.

Jeg er klar over at der kommer mere blod i kroppen samt væske i musklerne, men er det normalt at tage så meget på? Umiddelbart ser det ikke ud til at det kan være fedt der vejer men det kan være svært at vurdere synes jeg.

Jeg tager et kreatin produkt som hedder Viking nutrition 2000 men det skulle jo være sundt sammen med træningen.

Når jeg træner træner jeg tungt uden megen kardio, jeg har forøget min styrke ret voldsomt siden jeg begyndte og kan se at min muskelmasse er blevet noget større, før jeg begyndte havde jeg mest haft siddende stilling på job osv så jeg har nok ikke fået rørt mig meget i det daglige.

Er der nogen der har erfaring med en så voldsom vægt forøgelse?

Det er lidt demotiverende når der er lagt så meget energi i at komme af med så meget vægt.

 

Mvh

Claus

LoveyouL

LoveyouL

41 indlæg
  • Skrevet

Hej Claus.

Først, super flot du har tabt dig så meget.

 

Jeg har ikke selv erfaring med så stor vægtøgning i forbindelse med styrketræning. Men når man begynder at styrketræne vil man stort set altid tage på, da musklerne vokser. Og muskler vejer jo mere end fedt. 

 

Jeg synes du skal få målt din fedtprocent (det kan man oftest få gjort i det fitness center man træner). Mål den igen en måned efter og sammenlign den med din vægt.

 

Hilsen Julie

 

magkik

magkik

2 indlæg
  • Skrevet

Hej Julie,

Tak det var sørme også en udfordring at nå målet, men når man får et vink med en vognstang så bør man jo gøre noget :)

Min BMI er lige nu 28,6 og jeg ved at den ikke er til at regne med ved styrketræning så en måling af fedtprocenten er nok en god ide, det har vi så bare ikke lige der hvor jeg træner.

Min kost er der formentlig ikke noget i vjejen med da jeg får rigeligt med proteiner og sjovt nok får jeg meget få kulhydrater da jeg mest spiser kød.

Om morgenen spiser jeg 0,1% youhurt, til middag æg, kød og til aften kød samt grøntsager hver anden dag. Jeg er så begyndt at spise en proteinbar efter træning hver anden dag men den kan vel ikke gøre så meget. Brød undgår jeg for det meste og kun mørkt brød hvis det er og kun en dag i ugen.

Det er svært med kost og motion men i et forsøg på vægttab skærer jeg så mange kulhydrater som muligt væk.

SugarBunny

SugarBunny

78 indlæg
  • Skrevet

De andre har allerede skrevet nogle gode ting omkring fedtmåling fremfor vægten hjemme (og målebånd! ... det er et genialt værktøj at holde øje med taljemålet)

 

Men nu skriver du at du tager kreatin og jeg tror i høj grad det er her grunden til de mange kg skal findes. For det første er det altid i starten du vil se den største effekt af din træning, så vægten burde ikke blive ved at stige med samme fart - kreatin hjælper her til da kreatin gør at man hurtigere opbygger større muskler. Oven i kan man binde ekstremt store mængder vand i kroppen. Jeg var afhængig af vanddrivende te dengang jeg stadig måtte tage kreatin fordi jeg simpelthen samlede så store mængder vand. Fik tykke fingre og væske i mine led.

Prøv at få fat i noget vandrivende te i din lokal helsebutik - det er guld værd når man er på kreatin :) så burde du kunne smide et par kg i ophobet væske

charlottemads

charlottemads

3 indlæg
  • Skrevet

I de første 8 ugers tid ser man normalt vægtforøgelser eller ingen forskel på vægten.
Derefter har kroppen vænnet sig til træningen og vægten bør igen gå ned af.