1. Forum
  2. Kost
  3. Kost Og Træning
  4. Proteinbarer - virker de?

Proteinbarer - virker de?

lifeishard93

lifeishard93

47 indlæg
  • Skrevet

Jeg ved godt at der er lavet en artikel om hvilke proteinbarer der er gode her på iform men da jeg ikke er abonnent tillader jeg mig at skrive herinde :)

Jeg har hørt og læst meget om at proteinbarer skulle hjælpe med at restitueret musklerne efter styrketræning. Kan de virkelig gøre det? Jeg følger Anne Bechs "FIT på 100 dage" (dog ikke så meget kostplanen. Det er besværligt da jeg stadig bor hjemme og min familie vil ikke være med på den), men hver eneste gang jeg skal træne er jeg stadig øm fra sidst jeg trænede. Specielt mine ben er utroligt ømme efter alle de squats man skal lave ved underkrops øvelserne. Vil proteinbarer kunne hjælpe mig med at blive hurtigere klar til næste træning? Hvis ja, hvilke proteinbarer skal jeg så vælge - hvilke er de "rigtige" at købe?

Jeg håbe, at I kan hjælpe mig :)

lifeishard93

lifeishard93

47 indlæg
  • Skrevet

Er der ikke nogen, der kan hjælpe? :)

sunde_kristine

sunde_kristine

4 indlæg
  • Skrevet

Proteinbarer er en super god kilde til protein, men man skal være påpasselig med ikke at købe nogle med forkert indhold ( aka. For meget sukker i og lav protein). De sundeste og klart lækreste hvad angår smag er Quest Bars, som har smag af alt fra chokolade til frugt Osv. De er billige inde hos www.FitGain.dk og de har billig fragt

  • Skrevet

Hej :)

Umiddelbart har kost stor betydning for din restitution - og som udgangspunkt har man absolut ikke behov for proteinsupplement i form af barer eller shakes. Du får hvad du skal bruge, hvis du spiser en normal dansk kost. Ligeledes vil du faktisk få meget mere ud af at drikke en halv liter mælk (eller kakao) eller spise en rugbrødsmad efter din træning. Det er mere end rigeligt til at udnytte det "åbne" vindue efter træning.

Dog virker det som om at dit spørgsmål faktisk henvender sig til din ømhed og ikke så meget din kost.

Ømhed kommer helt naturligt, når man har belastet sin muskulatur - nedbrudt muskelfibrene og tømt kulhydratdepoterne i de pågælgende muskler. Denne ømhed bliver normalt kun fjernet ved to måneder:

1. Blodgennemstrømning til området (der sammen med en fornuftig kostsammensætning sikrer genopbygningen af muskulatur og kulhydratdepoter)

2. Tilvænning.

Blodgennemstrømningen kan foregå ved to måder. Du kan vente passivt indtil ømheden er ovre og du restituterer derved omkring hvilepuls - eller du kan lave aktiv restitution, hvor du hæver din blodgennemstrømning i hele kroppen og derved tilsikrer en hurtigere restitution af området.

Blodgennemstrømningen og derved restitutionen har også en del med din generelle kondition at gøre - desto bedre din maksimale iltoptagelse er (kondi), desto hurtigere restituerer du :)

Prøv at læse en lille smule herinde omkring restitution, det forklarer det meget godt:

http://www.wholebodychallenge.dk/p63.php

Tilvænningen betyder, at du som udgangspunkt altid vil være øm, når du laver noget din krop ikke er vandt til. Så hvis du laver rigtig mange squats nu og du ikke er vandt til det - jamen så er det bare en naturlig ting at dine ben er ømme - det bliver bedre, desto længere tid du har lavet squats (uger/måneder).