1. Forum
  2. Kost
  3. Kost Og Træning
  4. olier som kosttilskud

olier som kosttilskud

maria-108e0100a6

maria-108e0100a6

2 indlæg
  • Skrevet

hej alle.

ville lige høre om nogle af jer har erfaringer med olier som kosttilskud, som fx udo's choise eller lign.? er der fordele ved disse frem for alm. kapsler med fiskeolie?

jeg spiser en del fisk, men mest den magre slags og tror ikke jeg får omega3 nok, og overvejer at begynde at tage tilskud.

mvh maria

  • Skrevet

Hej Maria.

Umiddelbart vil jeg tro at du får nok, kosttilskud er "bereget" til folk der ikke spiser fisk de 2-3 gange om ugen så tror ikke du skal være nervøs.

Jeg spiser også selv en de mager fisk og spiser ikke kosttilskudet, da fiskeolien ikke er nødvendig hvis man sørger for at spise fisk til frokost nogle gange om ugen :)

julle-8c06016e34

julle-8c06016e34

55 indlæg
  • Skrevet

Omega-3 og 6 er de vigtigste fedtsyrer at få, det er essentielle fedtsyrer som din krop skal have til opbygning af celler og til nervesystemet.

Dem kan du jo tage som tilskud, fx er epa gla de bedst optagelige på markedet (også temmelig dyre, men skulle efter sigende være det værd).

Min veninde en spiseske speciel fiske olie (kan ikke huske hvad det hedder) hver dag og synes det er godt.

Kender ikke noget til udo's choise, men hvis det indeholder nogenlunde det samme så..?

Kh Julle

 

  • Skrevet

Hej Maria

Det er rigtigt at fisk er en af de rigeste kilder til omega-3-fedtsyrer, men der er mange andre sunde måder du kan få omega-3 på. Hørfrø er fx rig på omega-3-fedtsyrer. Der er nogle undersøgelser der viser at hørfrø i store mængder kan være skadeligt (bla. fordi de har et højt indhold af cadmium, der i  store mængder kan være til skade for nyrerne.)
Anbefalingen lyder på kun at bruge en lille smule fx på musli (eller 6 gram hørfrø pr. 100 gram brød)

Du kan også bruge andre olier som fx valnødde, raps- eller sojaolie. Derudover er der også masser af omega-3 i grønne grøntsager og de er samtidigt er en god kilde til masser af andre gode næringsstoffer.

Spiser du en fornuftig og varieret kost (gælder også hvis du er vegetar) burde der ikke være grund til at tage tilskud af omega-3 eller andre fedtstoffer.Smile

/Ida