1. Forum
  2. Kost
  3. Kost Og Træning
  4. nybegynder kost og træning

nybegynder kost og træning

sebastiann93

sebastiann93

1 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret

Hejsa.

Jeg har søgt diverse steder efter kostplan, forskellige øvelser.. etc. 

jeg er nybegynder angående træning og sund kost, så jeg kunne godt tænke mig at spise sundt, dog har jeg svært ved at finde forskellige måder at gøre det på.

Jeg træner 2-3 gange om ugen ca. 2 timer, meget styrke og en del cardio.. jeg vil meget gerne tabe fedtet på kroppen, men har svært ved at finde en balance eller struktur, i min dagligdag vedrørende dette.

Jeg har heller ikke styr på protein.. jeg indtager 30g protein pulver efter træning og dagen efter.. 

og desuden spiser jeg heller ikke morgenmad, så jeg ved ikke om det ville være en idé at indtage proteinpulver der også? Desuden kan jeg sagtens holde mig uden mad fra jeg står op til omkring kl 16, nogle gange bliver jeg sulten, men dog vælger jeg at lade være med at spise, fordi der intet er i køleskabet.. ville det være en idé at tage en shake der, istedet for at gå sulten til kl 18?

Håber der nogle der kan guide mig lidt eller lignende

mvh sebastian

cæciliekramer

cæciliekramer

6 indlæg
  • Skrevet

Hej Sebastian.

Til at starte med, ville det være en rigtig god idé, hvis du begyndte at spise noget oftere. Hvis du går uden mad indtil kl. 16, er det med risiko for at din forbrænding falder markant i løbet af dagen. Hvis du i stedet sørger for, både at spise morgenmad og middagsmad, vil du opleve flere positive effekter, bl.a. en højere energiniveau samt en øget forbrænding.

Protein er som du nok ved, en vigtig kilde i forbindelse med træning og vægttab. Men prøv så vidt muligt at indtage det gennem nogle naturlige fødevarer, i stedet for blot at fylde dig med protein-shakes. Det er der absolut ingen grund til, bortset fra hvis du træner ekstremt meget på et meget højt niveau. Nogle gode proteinkilder kan være: 

- Magert kød (kylling, tun, magert oksekød osv)
- Skyr (eks. som morgen/mellemmåltid med frisk frugt, müsli, nødder og lign.)
- Hytteost
- Bønner

Læs evt. denne liste med proteinrige fødevarer:
http://iform.dk/kost/kost-og-sundhed/top-10-her-er-flest-proteiner 

Udover det, er det generelt vigtigt at spise varieret. Mange spiser som udgangspunkt efter en tallerken-model, hvor 50% af tallerkenen er fyldt med grøntsager, 25% med grove kulhydrater (groft pasta, fuldkornsbrød (rugbrød eller grove boller), quinoa, bulgur, brune ris mm) og 25% magert protein. 

Og så sørg for at drikke 1,5-2 l. vand om dagen. Det er enormt vigtigt, for ar kroppen kan udrense, fordøje og forbrænde den mad man indtager. 

Held og lykke.