1. Forum
  2. Kost
  3. Kost Og Træning
  4. Kostomlægning og træning, vægten står stille

Kostomlægning og træning, vægten står stille

Stinnas

Stinnas

1 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret

Hej,

Jeg er en tyk trunte i fyrrerne, som har haft en meget stresset periode af mit liv, som desværre har kostet mig en vægtøgning.

Lang historie kort, jeg vejer ca. 40 for meget

Men jeg har for 2-3 måneder siden fundet min kurs igen, og er begyndt med at svømme.
Og jeg har siden svømmet 2 gange om ugen, 1 km bryst svømning.


Samtidig har jeg stille om roligt lagt min kost om, så jeg har skåret kraftigt ned på kulhydrater (især sukker, som har været min last).

Jeg spiser meget mere grønt og meget mindre portioner end jeg plejer, og i starten kunne jeg se resultater på vægten.
Jeg tabte 4-5 kg på den første måned.
Så fik jeg blod på tanden - og startede op med at gå 2-3 gange om ugen i Loop, og syntes virkelig at jeg har fået gang i noget godt for mig selv. Endelig!
Jeg føler, at jeg med min overvægt, har valgt rigtigt med svømning og Loop.

MEN – Vægten står bare BUM stille, og har gjort det i 3 uger!
Det er næsten ikke til at holde ud, og jeg forstår det slet ikke.
Syntes virkelig at jeg træner, og træner og spiser markant anderledes end tidligere.


Jeg burde nok have målt mig fra starten (Det har jeg gjort nu),

Er der nogen der har bud på, eller erfaringer med hvorfor vægten står stille?

Der er jo så rigeligt at tage af
😉


Kristoffer20

Kristoffer20

6 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Hej Stinnas. Jeg forstår din frustrstion. Oftest er det sådan at hvis der ikke er balance mellem indtag af kalorier og forbrænding af kalorier, så forbliver vægten den samme. Alkohol og sukker er her store syndere. Du siger at du svømmer nogle gange om ugen. Svømning er blandt de sportsformer der giver den største forbrænding, hvis du får pulsen op (på 30 min omkring 510 kcal ved vægt på 100 kg). Jo længere tid du svømmer jo bedre. Hvis dit vægttab ikke ændres, så må du tjekke kosten (mindre mad og bedre) samt øge tid med motion. Hvis du fx er stresset og sover dårligt påvirker det også hormonbalancen og dermed dit vægttab. Giver også mindre energi og overskud til motion. Jeg bruger selv rosmarinolie som aromaterapi, da det virker beroligende og hjælper min hjerne til at slappe af og blive mere fokuseret. Rosmarinolie eller rosmarin i maden er også godt for bakterieflora i tarmene. Nyeste forskning har fundet ud af at d vitamin mangel kan gøre det svært for overvægtige at tabe sig. Overvej derfor tilskud af d vitamin. Desuden kan lille indtag af honning være værd at overveje. Manuka honning indeholder fx store mængder antioxidanter. Det er påvist at sænke det glykæmiske index, hvilket er med til at stabilisere blodsukker. Læs . Desuden kan jeg udover manuka honning anbefale at læse om d-vitamin. Sørg for at få mange kerner som i rugbrød og undgå hvidt brød. Langsomt optagelige kulhydrater (fuldkorn) stabilisere blodsukkeret og holder dig mæt i længere tid. Spis ikke forarbejdet mad (fastfood mm). Fint at du spiser meget grønt fx anbefaler jeg kål. Naturlige olier af vegetabilsk oprindelse er også at foretrække frem for animalsk fedt. Din mave og tarm har brug for en god bakteriesammensætning. Det får den ikke af fx sodavand og kunstige fødeemner (spiser du sikkert heller ikke). Jeg håber du finder en god vej til at tabe dig :-)