1. Forum
  2. Kost
  3. Kost Og Træning
  4. kost før og efter træning?

kost før og efter træning?

vic7yde

vic7yde

1 indlæg
  • Skrevet

hej

jeg har et spørgsmål angående kost før og bagefter kost.

hvad skal man spise hvis man gerne ville undgå at få det dårligt under træning og hvad skal man spise lige efter træning hvis man vi få mest muligt ud af ens træning?

msrode

msrode

8 indlæg
  • Skrevet

Det er vigtigt, at kroppen har det, den skal bruge, før du går i gang. Det betyder ikke, at du skal fylde dig med et bjerg af pasta lige før træning. Eller energibarer for den sags skyld. 

Men sørg for at få et balanceret måltid med godt med protein og fedt, og med kulhydrater fra grøntsager to-fire timer før træning, og drik godt med vand.

Når du træner i mindre end en time, behøver du ikke ekstra energi under træning. Bare drik vand og træn!

Umiddelbart efter træning - det vil sige 30-45 minutter efter, og jo før jo bedre, har du det såkaldt åbne vindue. Her er dine muskler modtagelige for kulhydrater og protein. Det vil sige, at du netop lagrer det i musklerne og ikke i fedtdepoterne - og det er netop det, du gerne vil. Her kan du drikke en proteinshake og spise et æble. Eller du kan spise en af de proteinbarer, du får opskriften på her i bladet. Du har brug for 0,5-0,7 gram kulhydrat per kilo kropsvægt og 15-25 gram protein.

 

Ca to timer efter træning er det tid til et egentligt hovedmåltid med protein af høj kvalitet (fisk, fjerkræ, vildt, okse), masser af grønt (så meget du overhovedet kan spise og som tommelfingerregel skal det fylde dobbelt så meget på tallerkenen som kødet) og lidt fornuftige kulhydrater i form af fx kartofler, søde kartofler, brune ris, perlespelt eller lignende. Hvis du gerne vil tabe dig, er det dog kulhydraterne du sparer på.


Lene, www.chocolateandspinach.com