1. Forum
  2. Kost
  3. Kost Og Træning
  4. Hvilken kost er bedst?

Hvilken kost er bedst?

deleted

[slettet bruger]

2524 indlæg
  • Skrevet

Hejsa

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg spiser det rigtige mad i forbindelse med hvor meget motion jeg laver. Egentlig er jeg godt tilfreds med min krop, men min mave er meget ofte oppustet og gør ondt og mit humør svinger meget - og når maven er træls og humøret svinger meget, så har jeg det bestemt ikke godt med min krop. Jeg føler mig meget utilpas. Jeg har en stærk fornemmelse på, at min kost spiller en stor rolle her.

Jeg løber 3-4 gange om ugen, hvor turen er 7,8 km - den tur tager ca 38 minutter for mig og jeg elskerrrrr at løbe. Udover det styrketræner jeg enten i fitness eller hjemme i min stue med mine egne vægte. 

Mit spørgsmål er så hvordan min kost plan burde se ud? Jeg har før haft en slem spiseforstyrrelse og vil for ALT i verden ikke ende i det helved igen, så jeg har brug for en kostplan - eller guide til en, som jeg kan følge punkt for punkt hver dag. Hvis jeg ikke har en plan for min kost igennem dagen, så får jeg ikke spist rigtigt. Det fungerer bare ikke for mig.

Jeg er 176 cm høj og vejer ca 55 kg. 

Jeg har selv en meget bred viden om kost og motion og jeg kunne sagtens lave en kostplan til mig selv, som jeg også har prøvet at gøre, men jeg er lidt bange for at den ikke helt passer til mit aktivitets niveau - jeg er bange for at jeg stadig vil lægge planen ud fra mine tanker om mad - frygt for at tage på! Og jeg SKAL have den rigtige næring. Jeg har lovet mig selv aldrig at ende der igen.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig eller bare spare med mig, hvis nogen har det på samme måde. Jeg synes tit jeg føler mig alene i verden.

 

MVH Lady

annie rigbolt

annie rigbolt

1 indlæg
  • Skrevet

Hej Lady

Det lyder umiddelbart som om du spiser noget du ikke kan tåle! Personligt oplever jeg dine symptomer hvis jeg får for mange kulhydrater (det er selvfølgelig værst hvis det er de hurtige). Jeg spiser derfor primært kød, fisk, fjerkræ, æg, ost, olier, nødder og masser af grøntsager (dog ikke rodfrugter) og maks 1 stk frugt dagligt.

En stor del af den kvindelige befokning (10-20 %) har en vis intolerance overfor kulhydrater grundet insulinresistens/PCO. Man behøver hverken at være overvægtig eller inaktiv for at have insulinresistens.

Prøv en måned hvor du skærer drastisk ned på kulhydraterne, og op for sundt fedt og protein. (se fx opskrifter på lchf-hjemmesider). Hvis det virker, kan du undersøge om det er kulhydraterne eller gluten du ikke kan tåle. Hvis det ikke virker kan du prøve med lactose, osv.

Men ud fra dine humørsvingninger (blodsukkersvingninger??) og oppustet øm mave gætter jeg på kulhydrater.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med en decideret kost-plan mht. kalorier

Mvh Annie

  • Skrevet

Hej Lady

Jeg ville klart anbefale dig at tage kontakt til en diætist, så du kan få en kostplan der passer præcis til dig og dit aktivitetniveau. Specielt med henblik på at du før har været ude i noget hvor du ikke har fået nok at spise..

Held og lykke

/IdaSmile