1. Forum
  2. Kost
  3. Kost Og Træning
  4. Hjælp til nyt trænings program til kvinde

Hjælp til nyt trænings program til kvinde

scorpiodk

scorpiodk

1 indlæg
  • Skrevet

Hej :)

Min bedre halvdel har lavet et nytårsforsæt, som går ud på at hun skal træne/spise efter en kostplan i 12 uger, hvor hun træner min. 4 gange om ugen.

Jeg har selv en masse erfaring med styrketræning, men ikke så meget erfaring med styrketræning/træning af kvinder. Jeg har heller ikke ret meget fortstand på kostplaner mm.

 

Info:

Hun er 37 år gammel, 180 cm høj, vejer 69,5 kg - hun har ikke rigtigt trænet i 7 år. Før i tiden spinnede hun en del. (-kondition)
 

Mål: Hendes mål er at få strammet det hele op, ikke at få bygget store muskler. (født 2 børn) Bare sådan at få trimmet hele kroppen så godt som man nu kan på 12 uger.

 

Programmet må ikke være for svært eller kompliceret - men noget der er lige til at "gå til"

 

Håber der er nogen her inde der har ekspertisen til at hjælpe med sådan en opgave :)

 

 

GOD jul :)

skovlund91

skovlund91

3 indlæg
  • Skrevet

Kost mæssigt gælder det om at komme i kalorieunderskud. Det vil sige at hun skal finde nogle sunde alternativer uden at gå død i kanin kosten. Det vil være passende at have et kalorie indtag på ca. 1500 kalorier om dagen, og mere de dage hvor hun så forbrænder en masse via motion. 

 

Spinning er en god sport både til at forbrænde og komme i god form, så det kan helt sikkert anbefales at hun genoptager denne interesse. Derudover vil jeg forslå andre former for cardio/konditions træning. Spinning, løb/rask gang, cross maskine, hold i et fitness center hvilket kan være sjovt og en god måde at komme afsted og i gang på. 

Lav cardio 4 gange om ugen og kombiner det med styrketræning af de store muskelgrupper. Her i starten gælder det bare om at komme i gang og prøve lidt af hvert. Hvis i er medlemmer at et fitness center, så kan hun få en af dem til at lave et trænings program der lever op til hendes mål og introducere hende for styrketræning på en sund og skadeforebyggende måde. De kan også henvise til reps og sæt.

 

Iform har en masse forskellige træningsprogrammer man kan lave hjemme i stuen, og ellers er der mange videoer på youtube bl.a. med Jillian Michaels, som har lavet nogle fantastise programmer der styrker og forbrænder. - Hende kan jeg helt sikkert anbefale! Hun har nogle programmer der tager 20 min, så de kan presses ind selv på en travl hverdag.

 

Tror en del af de øvelser du kender fra styrketræningen vil være gavnligt for din kone også, hun skal måske ikke lave de samme reps som dig, men 3-4 gentagelser vil være meget fint. Og fokuser på de store muskelgupper som vil være med til at tone hendes krop.

 

Husk pause dage så der ikke overtrænes, jeg har desværre på fornemmelse af at mange springer lidt for ivrigt ind i deres nytårsforsæt og får skader. Tag det stille og roligt og start langsomt ud med simple øvelser og så er spinning 2 gange om ugen godt kombineret med en anden form for konditions træning også. 

 

Nu har jeg selvfølgelig ikke nævnt nogle specifikke øvelser, men i kan nemt sammensætte et program selv, få inspiration fra fitness hold, videoer og din viden indenfor styrke - just keep it simple :)

Held og lykke med missionen og hvor er det dejligt du støtter op om det! :)