1. Forum
  2. Træning
  3. Løb
  4. Iskias og løb hver dag

Iskias og løb hver dag

dg37

dg37

111 indlæg
  • Skrevet
Hej med jer Jeg har to spørgsmål. Jeg har igennem de sidste 2½ år løbet 5 km 2-3 gange om ugen ÅRET rundt. Også i snestorm :-) Et par gange om året løber jeg så en 10´er eller 7-8 stykker. For et par måneder siden løb jeg hhv. 10,8,7,6½ i en periode og det gik vildt godt. Men så kom der (igen-igen) problemer med iskiasnerven. Og selvom jeg satte turene ned til 5 km igen bliver det ved. Jeg mærker ikke så meget til det, når jeg løber - men når jeg er kold. har gået til fys, der sagde at jeg gerne måtte løbe, men skulle huske masser af udstrækning. han lavede en del nerveudstrækning, der hjalp på dagen. Har også været til massage, der hjalp på dagen. i en periode på 14 dage har jeg så løbet 3 km hver dag. Igen ingen problemer under turene, men når jeg er kold. Nu holder jeg helt pause. men stadig smerter i iskias. Nogen der har nogle trylle formler til dum iskias (andre end de klassiske med udstrækning m.m.) og er det ikke ok at løbe en lille tur HVER DAH (når altså ikke iskias driller længere). Vil mene at 3 km er ok når nu jeg efterhånden har løbet i nogle år? kom med råd - input :-) god dag til alle
Kim Paulsen

Kim Paulsen

2 indlæg
  • Skrevet
Hej. For mig lyder det til at det er din periformis muskel der er problemet. Fænomenet kaldes periformissyndron og opstår når periformis musklen spænder op. Herved kommer musklen til at trykke på iskiasnerven, der giver de karakteristiske stråle smerter ned i benet. Årsagen kan være mange så som bækkeninsabilitet, benlængde forskel, skæv ryg eller bare muskelstramninger. Jeg har haft god succes med at behandle periformis musklen med dyb massage og akupunktur. En anden mulighed kunne også være laserterapi. Da du har haft det i lang tid skal du forvente at der skal en del behandlinger til (5-10 stk.). Udspænding af periformis er stadig vigtig og bør være en del af din daglig dag frem over, se http://vimeo.com/7959873. Ang. om det er ok at løbe hver dag, bør du prøve dig frem. Start med 3 gg om ugen. Hvis det går ligger du en dag mere på osv. Hvis du lytter til din krop skal den nok fortælle dig hvad den kan klare.
dg37

dg37

111 indlæg
  • Skrevet

@Kim Paulsen

 

Hej Kim

Tak for dit svar. Jeg strækker ud hver dag og skal i dag til kiropraktor. Håber at han kan trylle lidt også. Jeg har fået tjekket det med benlængden og de skulle være lige lange iflg. fys´en :-)

Mht at løbe hver dag, kunne jeg sagtens klare i benene at løbe 3 km hver dag (stoppede kun da jeg ville give iskias lidt ro. Problemet med iskias opstod FØR jeg begyndte at løbe hver dag). det var egentlig bare for at vide, om det er ok for kroppen. Jeg kan sagtens klare det, føler jeg - men det er jo ikke ensbetydende med at det er smart/en god idé :-)

 

Mvh Dina

søndagsmotion

søndagsmotion

14 indlæg
  • Skrevet

Jeg havde problemer med iskias på et tidspunkt dog ikke så slem at jeg syntes at det var nødvendigt med hverken læge eller fys. Af andre grunde begyndte jeg at gå til yoga 2 gange om ugen og mine problemer med iskias forsvandt helt.

Jeg vil dog ikke mene at det er et andet råd end din fys er kommet med da en del af yoga er udstrækningsøvelser.

Held og lykke med det.