1. Forum
  2. Træning
  3. Konditionstræning
  4. Cykling + træning?

Cykling + træning?

smunkl

smunkl

1 indlæg
  • Skrevet

Hej folkens. Det er vist første gang, jeg skriver her på siden, så håber I vil tage godt imod mig. :D

 

Jeg vil gerne høre om nogle har nogle råd, indvendinger eller lignende til min kommende træning.

Sagen er den at jeg det sidste halve år har haft en 12 km. cykeltur (tur-retur) for at komme til og fra min hest - det har ikke været et større problem. Dog har jeg haft cyklet med for lav sadel, og kunne den sidste måneds tid mærke, at mine knæ brokkede sig en del. De har sidenhen gjort lidt ondt i generelthed når jeg har lavet noget, men nu er sadlen sat ned og jeg kunne allerede på første tur mærke, at jeg nu bruger de rigtige muskler.

Jeg er så flyttet, så min cykeltur er fordoblet. Så det hedder altså 24 km. mindst 5 gange ugentligt. Derudover vil jeg gerne begyndt at tage noget mere i fitness centret for at styrketræne og løbetræne (hvilket også vil ske ude, selvfølgelig, men kan bedst lide at starte på løbebånd for at skåne benene). 

Jeg er ikke vant til at lave ret meget - jeg har cyklet de 12 km. i snit en 3-4 gange ugentligt det sidste halve år, men ellers har jeg været ret passiv idet jeg har lidt af stress. Jeg har mange ting at forbedre, også min kost, men er superklar på det - spørgsmålet er bare hvor meget, jeg skal passe på mig selv. Jeg er godt klar over, at jeg skal gå varsomt frem og at de cykelture er ret meget i sig selv.

Men hvad mener de mere rutinerede sportsfolk? :)

lunaba

lunaba

10 indlæg
  • Skrevet

Jeg er ikke 'rutineret sportfolk', men jeg tillader mig at svare alligevel :)

Hvis jeg var dig, tror jeg, at jeg ville droppe fitnesscenteret, så du kan spare pengene. Med både cykeltur og (går jeg ud fra) ridning, får du fint med motion i forvejen, og løbe kan du gøre udenfor (som du selv siger er planen med tiden), og styrketræning evt hjemme.

Umiddelbart tænker jeg ikke, at det ville blive 'for meget', men du skal huske på også at have nogle fridage, hvor din krop kan slappe af. Både løb og cykling er jo for benene, så de ville nok godt kunne klare en pause en gang imellem, for at restituere :)
Derfor kan det godt være, at det alligevel ville blive for meget på den måde, som du gør det på.

Bare sørg for at passe på dig selv :)

S.Molde.66

S.Molde.66

8 indlæg
  • Skrevet

Jeg ved heller ikke om jeg er rutineret, men har da dyrket sport det meste af mit liv. Jeg fik for et par år siden problemer med mine fodled og lidt med mine knæ, fordi jeg er hypermobil, hvilket bevirkede at jeg måtte ligge håndbolden og tennis på hylden. Frown

Derfor kastede jeg mig over cykling på opfordring af en kammerat. Jeg var ret nervøs for mine fodled, men tog kontakt til min lokale cykelhandler i Lemvig - dem der har http://www.cykler.dk/, som er tidligere semi-pro for at få lidt vejledning. Han mente, meget ærligt kan man sige, at problemet også lå i, at jeg var for tung (105 kg 193 cm høj). Så han anbefalede mig at give mig i kast med MTB - som en alternativ træningsform der kunne få mig tilbage til håndbolden. Selvom det var en lidt "flabet" melding, så tog jeg imod rådet.

Og det er jeg virkelig glad for. Jeg startede blødt ud med 1 - 2 kortere turer om ugen, men efter et par måneder var jeg blevet bidt af det. Så jeg opgraderede både udstyr og træningsfrekvens, og ændrede nogle (få ting i min kost). Det gav pote og ca. 1.5 år senere kunne jeg igen begynde på håndbolden fordi mine muskler omkring mine led er blevet stærke nok til at tage over hvor de hypermobile led giver op. (Og jeg er +10 kg. lettere)

God fornøjelse med træningen derude!

 

 

jjdenmark

jjdenmark

5 indlæg
  • Skrevet

 

Du kan sagtens cykle 24 km hver dag og styrketræne uden det er overtræning.

 

Om sommeren kører jeg snildt over 250 km og styrketræner 4 gange pr. uge.

Men sørg for en god cykel, der ikke er for tung og overvej f.eks. cykelsko, så det bliver flere af dine benmuskler der samarbejder om arbejdet.

Spring lidt over bentræningen (bestemt ikke helt, men lidt mindre er nok) og varm op i færre minutter, når du er i centeret.