1. Forum
  2. Kost
  3. Sund Vægt
  4. Kostplan til vegetar

Kostplan til vegetar

  • Skrevet

Hej..
Jeg er en ung pige på 20, som lever vegetarisk.. (dog stadig med mælk og æg)
Jeg har brug for noget inspiration og en kostplan på omkring 1200 kcal.. Er der nogle, som kan hjælpe?

QueenM

QueenM

36 indlæg
  • Skrevet

Hej Christina,

velkommen i klubben af glade, sunde og grønne mennesker!

her har du en smule inspiration; en typisk dag for mig kan se sådan ud (og du får lidt alternativer):

Morgenmad: en skive rugbrød med æg og sennep / 1½dl. havregryn til grød / 2.dl. skummetmælkdyoghurt m. 1 stk frugt og ½-1 dl. müsli - 200kcal

Mellemmåltid: 1 æble og 2 dadler / 1 banan / 2 stk. mørk chokolade  - 100kcal

Frokost: 2 skiver rugbrød med ost og rød peber / 2 skiver rugbrød med vegetarpostej og agurk - ca. 400 kcal

Mellemmåltid: salat (den er møglækker!): 3 revne gulerødder, 1 appelsin i stykker, lidt tranebær og græskarkerner / 2 stykker knækbrød med marmelade (hvis du er sukkersulten!) - 150 kcal

Aftensmad: 2 stegte quorn-fileter m. ovnbagte rodfrugter og hjemmelavet tomatsalsa/ linse-tomatsuppe m. rugbrødscroutoner / en halv pose spinat med hvidløg ovenpå en håndfuld fuldkornspasta / hjemmelavede sellerideller m. en frisk salat - alle disse retter indeholder (i mættende, men ikke enorme portioner) ca. 300 kcal.

og her har vi ca. 1200 kcal per dag - masser af grønt og fuldkorn, og de gode proteiner fra quorn, æg, linser, ost, yoghurt - hvad du nu lige ønsker dén dag. Bon appetit!

 

  • Skrevet

Hold da op.
Det lyder meget mere inspirerende end min egen. Jeg har det dumme problem at jeg spiser utrolig mange gulerødder, hvilket er ret træls i længden.

Min dag kan se sådan her ud:

Morgen:
2 knækbrød (Wasa delikatess) eller tre knækbrød (Aldis guldvang knækbrød)
hytteost, vegetarpostej, brie, frugtsalat eller hvad jeg ellers har i køleskabet
kaffe med 2 dl skummetmælk
ca. 300 g gulerødder, 1 æble, agurkskiver, tomatskiver, jordbær etc.

frokost:
1 rugbrød eller to knækbrød med det samme som om morgenen bortset fra kaffe el. 150 g soyayoghurt, 1 dl blåbær og en skål med frugt og grønt

mellem:
frugt og grønt. Fx: 300 g gulerødder og 1 æble + honningmelon

aften:
Svinger lidt ..
I fredags: 1 fyldt peberfrugt med tofusovs
blandet salat + pesto

senmåltid:
Det samme som morgen minus kaffe og mælk

jannesanne67

jannesanne67

1 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Det er nogle lækre opskrifter, men hvad med noget der er klar? som f.eks. Roo'Bar https://luxline.dk/brand/roobar/