1. Forum
  2. Kost
  3. Kostdagbogen
  4. Sund kost - oppustet?!

Sund kost - oppustet?!

martinhay

martinhay

17 indlæg
  • Skrevet

Kære _Heidi_Md

Det virker lidt til, at du har hang til søde sager? Yoghurt er fyldt med sukker (selv de sukkerreducerede). De fleste yoghurter på hylderne indeholder mere sukker end en 0,5 L Coca Cola. Müsli er også en sukkerbombe. Saftevand er heller ikke super godt. Som der allerede er blevet skrevet så er vand det du skal drikke. 

Hvordan er dit blodsukker? Er det rimelig stabilt, eller kører det bare op og ned i løbet af dagen? Hvis det gør, så skyldes det muligvis, at du mangler Chrom i kroppen.

Chrom er et mineral (ligesom magnesium og selen) som er essensielt for kroppen, og bruger stoffet til at holde blodsukkeret stabilt. Ved at holde blodsukkeret stabilt, så forebygger du også trangen til slik og kager. Jeg spiser selv chrom fordi jeg selv har lidt svært ved at holde mig fra kagedåsen, men jeg kan sige, at det faktisk virker som det skal. Man har ikke den samme lyst til at booste sig selv med sukker. 

EU har faktisk lige godkendt noget der hedder ChromoPrecise, som skulle have dokumentereret 10 gange bedre optagelighed end de tidligere varianter. Jeg har ikke selv prøvet lige netop den, men skal helt sikkert snart prøve den, når jeg løber tør for de andre!

Mvh Martin 

janus knudsen

janus knudsen

16 indlæg
  • Skrevet

@_Heidi_M

Du skal ihvertfald droppe det reducerede fedtfattige yougurt, hvis du endelig skal have mejeriprodukter så find dem med mest fedt og mindst behandling.

Jeg tror du spiser stivelse til morgenmad uden du ved det :), umiddelbart er det sundere for dig ikke at spise morgenmad end den morgenmad du spiser der.

Drop også de korn der i muslien, de gavner intet udover at de gør dog oppustet og mere sulten i løbet af dagen.

Hvad er det for noget frugt du spiser? Hold dig til almindelige æbler, ikke de pink lady sødmebomber.

En ting jeg bemærker er at du har ikke skrevet noget om hvor meget fedt du spiser? Du skal have fedt ellers får du da mavepine, dårlig hormonproduktion og endnu mere lyst til at æde.

Det er svært lige at skippe brødet, det forstår jeg godt, men start med at stoppe med muslien ;-)

Det sidste jeg lige kan komme på er at du skal have fat i probiotiske bakterier, http://www.sund-forskning.dk/artikler/når-vores-lange-tarme-skal-fodres-med-de-rette-probiotika , dem spiser vi selv her i huset i ny og næ.

Jeg forstår ikke hvorfor der snakkes om fibre, du får jo allerede masser af fibre i din kost; frugt og grøntsager. Du mangler formentligt bare nogle mavebakterier og så ingen korn der ligger og hæver og klumper sammen.