1. Forum
  2. Kost
  3. Kostdagbogen
  4. spiseforstyrrelse og min madplan! Hjælp tak!

spiseforstyrrelse og min madplan! Hjælp tak!

  • Skrevet
  • Sidst opdateret

Jeg er en 15 årige pige og lider desværre af atypisk anoreksi og atypisk ortoreksi.

Jeg vil gerne have hjælp til hvad jeg skal spise i løbet af en dag.

skriv evt hvad i spiser på en dag.

Jeg spiser:

Morgenmad kl 07:15: havregrød med et halvt æble skåret i tern ovenpå, hjemmebagt grovbolle, vand.

Frokost mellem kl 13-15: en stor agurk, 2 gulerødder, evt lidt rød peber.

aftensmad kl 18: Kan f.eks være pitabrød med skinke og grønt e/ pasta og fiskefrikadeller e/ kartofler med frikadeller e/hjemmelavet burger e/tortillia wrap med kyllingfyld e/ rødspætter eller sådan noget.

natmad kl 20:30: det er forskelligt men ofte en af de her 3 ting:

1: smoothie med bær og vand i + et stykke frugt ved siden af f.eks en pære

2: et æble, jordbær, lidt ananas, halv kiwi.

3. et æble eller pære, halv banan, halv riskiks.

jeg dyrker en times motions om dagen ca nogle gange mere.

 

:-)

Rødstrømpen

Rødstrømpen

0 indlæg
  • Skrevet

Hvis du har en spiseforstyrrelse, så skal du have professionel hjælp, og ikke hjælp herinde fra. Hvis du ikke allerede er i behandling, så skal du kontakte din læge som vil sende dig videre i systemet. 

Når du er kommet i behandling, vil de altid tilbyde dig kostvejledning eller diætist. Og der kan du få svar på om din kost er fornuftig eller ej - og hvad du bør spise. 

Jeg vil ikke kommentere på din kost ellers. Jeg har selv været der og VED at det er ren og skær benzin på bålet at få kommentarer på mad og motionssammenhænge. 

minimy

minimy

6 indlæg
  • Skrevet

Hvad er det du gerne vil have hjælp til? Vil du gerne have mere på din kostplan, eller hvad søger du af råd?

Vil selvfølgelig osse foreslå dig at søge hjælp et andet sted. Men jeg kan udmærket forstå, at det som 15 årig kan være svært at tage sådan et skridt!

Maria Jensen

Maria Jensen

178 indlæg
  • Skrevet

Hej Laura..

Jeg er lige blevet færdig med et forløb med behandling for ortoreksi /atypisk anoreksi..
Jeg kan klart anbefale at få hjælp fra en professionel og spise noget mere end du gør..
For mig er motion alt afgørende, og det er blevet taget fra mig i meget lang tid nu --> 3 mdr uden noget motion, og flere måneder hvor fitness centeret har kontrolleret mig og sikret at jeg ikke har overtrænet --> maks ½ time om dagen 15 min cykel 15 min cross.. det var forfærdeligt. nu hvor mit forløb er overstået holder fitness stadig øje med mig, og må kun træne ½ time cross 3 gange om ugen i 2 mdr, hvor de skal holde øje med min vægt for at sikre sig at jeg ikke taber mig.. tro mig ! det er ikke det værd.. jeg savner træningen noget så voldsomt, men jeg spiser også meget mere end du gør.. min motion lød bare på lidt mere :)..

Søg hjælp og begynd at spise noget mere før træningen tages fra dig !
--> hold igen med alt det frugt, det er ikke sundt --> du mangler noget kød/proteiner, som er utrolig vigtig for din krop, specielt når du træner ! Flere fede fisk og n-3 fedtsyrer.. --> det fjerner også fedt fra blod og mave ! samtidig er det med i utrolig mange metaboliske funktioner i kroppen..
TRO MIG ! Det er ikke det værd.. savner min træning helt vildt.. begynd at spis noget mere, det kan jo sagtens være sundt, jeg har taget på med ene sundt mad.. --> og ikke for sundt, men meget varieret, ingen mættet fedt men en masse umættet og proteiner..

håber det hjalp..

Maria Jensen

Maria Jensen

178 indlæg
  • Skrevet

Hej Laura..

Jeg er lige blevet færdig med et forløb med behandling for ortoreksi /atypisk anoreksi..
Jeg kan klart anbefale at få hjælp fra en professionel og spise noget mere end du gør..
For mig er motion alt afgørende, og det er blevet taget fra mig i meget lang tid nu --> 3 mdr uden noget motion, og flere måneder hvor fitness centeret har kontrolleret mig og sikret at jeg ikke har overtrænet --> maks ½ time om dagen 15 min cykel 15 min cross.. det var forfærdeligt. nu hvor mit forløb er overstået holder fitness stadig øje med mig, og må kun træne ½ time cross 3 gange om ugen i 2 mdr, hvor de skal holde øje med min vægt for at sikre sig at jeg ikke taber mig.. tro mig ! det er ikke det værd.. jeg savner træningen noget så voldsomt, men jeg spiser også meget mere end du gør.. min motion lød bare på lidt mere :)..

Søg hjælp og begynd at spise noget mere før træningen tages fra dig !
--> hold igen med alt det frugt, det er ikke sundt --> du mangler noget kød/proteiner, som er utrolig vigtig for din krop, specielt når du træner ! Flere fede fisk og n-3 fedtsyrer.. --> det fjerner også fedt fra blod og mave ! samtidig er det med i utrolig mange metaboliske funktioner i kroppen..
TRO MIG ! Det er ikke det værd.. savner min træning helt vildt.. begynd at spis noget mere, det kan jo sagtens være sundt, jeg har taget på med ene sundt mad.. --> og ikke for sundt, men meget varieret, ingen mættet fedt men en masse umættet og proteiner..

håber det hjalp..