1. Forum
  2. Kost
  3. Kostdagbogen
  4. Intet vægttab trods kun 1080 kcal.

Intet vægttab trods kun 1080 kcal.

iben  pedersen

iben pedersen

9 indlæg
  • Skrevet

Hej allesammen. 

Har et spørgsmål omkring hvor mange kalorier jeg skal spise om dagen. 

Lige nu bruger jeg madlog, og den har fastsat, at jeg kun må få 1080 kcal om dagen, hvilket jeg jeg har holdt mig til i 2 mrd. ca. Men til trods for det, har jeg kun tabt 2 kg. hvilket jeg overhovedet ikke forstår. Så derfor håber jeg, at der er nogen af jer kloge mennesker, der kan hjælpe mig. 

Jeg er 162 cm, vejer (pueha, kan næsten ikke skrive det) 67 kg. og er 21 år. 

Jeg dyrker motion ca 2 -3 gange om ugen, hvor jeg enten cykler 20 km. i det fri, løber 5 km, eller går 7 km. Til daglig er min hverdag meget stillesiddende, da jeg er studerende. 

- Er der nogen der kan give mig en fornuftig forklaring på, hvorfor jeg ikke har tabt mig?

chili-3b04fcdf24

chili-3b04fcdf24

1 indlæg
  • Skrevet

jeg syntes kalorie antalet lyder godt nok.

tager du nogen for for medicin? somme tider kan det gøre at man ikke kan tabe sig.

Spiser du mange små måltider?

deleted

[slettet bruger]

2526 indlæg
  • Skrevet

@chili

Nej det kan ikke.. Medicin kan ændre appetitten, men det er meget få der ændrer forbrændingen.. Til sidstnævnte hører eksempelvis medikaminae der hæmmer skjoldbruskkirtlen..

iben  pedersen

iben pedersen

9 indlæg
  • Skrevet

Nej, får ikke andet medicin end mine p-piller. 

mth. de små måltider, så er kcal ca fordelt på: Morgenmad 100 - 150 kcal. Formiddag: 50 kcal. Middagsmad: 300 kcal. aftensmad: 500 kcal. Der er ikke plads til så mange småmaltider, grundet det lave kalorie indtag.

Har hørt et sted, at hvis man får for lidt kcal i forhold til ens hviletilstand (kan ikke huske om det er, det det hedder) så kan kroppen gå i "spare-mode", da den ikke for energi nok. 

pepperoni

pepperoni

505 indlæg
  • Skrevet

det er helt rigtigt, så måske du skulle overveje at spise lidt mere om dagen :) 1300kcal mindst tænker jeg ummidelbart men måske snarere 1500kcal

iben  pedersen

iben pedersen

9 indlæg
  • Skrevet

Tror du så, at det vil sætte gang i vægttabet? Er bare bange for, at jeg vil tage på, hvis jeg begynder at spise mere?

xmileex

xmileex

1 indlæg
  • Skrevet

Får du nok proteiner? Byt nogle af kalorierne ud med proteiner og se om det ikke kan hjælpe. Derudover skulle du prøve at styrketræne bare en enkelt gang om ugen. Jo større din muskelmasse er, jo mere vil du automatisk forbrænde - også efter træningen! :)

• Skrevet

Ja! Du bør ikke spise under 1200 kcal/dag, og 13-1500 kcal vil stadig holde dig i kalorieunderskud, især eftersom du dyrker motion regelmæssigt.

Jeg startede på ca. samme højde/vægt-forhold som dig og tabte mig 10 kg på 3-4 måneder blot ved at holde mit kalorieindtag omkring 1200 kcal/dag + ekstra ift. mængden af motion. Jeg brugte en smartphone app (som man vist ikke må reklamere for her) til at holde styr på kalorieindtaget med - men alle former for kost- og motionslog burde gøre tricket. Prøv at justere din diæt lidt og se, om ikke det sætter skub i vægttabet. Held & lykke!

iben  pedersen

iben pedersen

9 indlæg
  • Skrevet

Spiser forholdsvis mange proteiner, men det kan da godt være, at jeg skal øge mængden. 

Vil helt klart igang med styrketræning, det toner jo også kroppen ;-)! 

Mette: Hvor er det flot med dit vægttab. Har du nogle gode råd til kost, hvad spiste du meget af, og hvad spiste du mindre af?

johanne schmith

johanne schmith

4 indlæg
  • Skrevet

Tja... For det første er du jo ikke alarmerende stor. Dit BMI ligger på 25,5 og skal helst ligge mellem 20 og 25, så du er lige på grænsen. Jo tættere man er på idealvægten, jo sværere bliver vægttabet.

Dernæst er dit kalorieindtag meget lille og det kan sagtens være (som du selv nævner) at din krop er gået i "spare-mode". Prøv at skrue lidt op for kalorierne ved at spise lidt mere protein, da protein samtidig øger forbrændingen.

Til sidst så handler et vægttab, når man er i din størrelse, om motion. Når du er så tæt på idealvægten, så vil det være mere eller mindre umuligt, at "spise" sig slankere. Du må give den mere gas med motionen. Du kunne overveje 1-2 styrketræningspas om ogen og 3 konditionspas (cykling, løb eller fx. roning). Det mest optimale er også at få motionen ind i hverdagen ved at tage trapperne, cykle til skole, holde små motionspauser i læsningen (bare lige 2-5 min), hvor du får pulsen op med f.eks. englehop eller lign. osv. Det sidste forbedrer i øvrigt også koncentrationen væsentligt.

PS. Hvis du først er begyndt at træne for nylig, så kan det langsomme vægttab også skyldes, at samtidig med at du taber fedt, så opbygger du muskelmasse. Muskelmasse vejer mere end fedt og det vil derfor virke som om du ikke taber dig. Prøv evt. at måle talje, hofte, lår og arme, for på den måde at undersøge, om du bliver mindre.

Rigtig meget held og lykke. Jeg er sikker på, at hvis du fortsætter arbejdet, så skal du nok nå dit mål.